ایرااااان

فروشگاه آنلاین سلما سیستم SelmaSystem

بورس مانیتور فابریک و ردیاب ماهواره استان البرز و کرج

فروش، نصب و اجرا توسط تیم حرفه ای در استان البرز و شهر کرج. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت سیستم صوتی تصویری خودرو، انواع مانیتور فابریک،DVD فابریک، ردیاب ماهواره، پاور ویندوز و بسیاری از تجهیزات پیشرفته خودروهای داخلی و خارجی به  فروشگاه وبسایت   www.SelmaSystem.ir مراجعه بفرمائید.تیم سلما سیستم آماده تجهیز خودروی شما به پیشرفته ترین تجهیزات لوکس و فناوری های روز جهان با کمترین حاشیه سود و بالاترین کیفیت و در صورت خواست شما، نصب در محل می باشد.

ردیاب ماهواره ای خودرو در کرج و منطقه آزاد انزلی

فروشگاه بزرگ سلما سیستم Selma System

تلفن پشتیبانی و ثبت سفارش: 09379931988

ما را در فضای مجازی دنبال کنید و ویدیو های جالب و جذابی از نصب سیستم بر روی خودروهای داخلی و خارجی مشاهده کنید.

اینستاگرام

آپارات

بیماری ویروس کرونا

Coronavirus disease (COVID-19): What parents should know

کروناویروس «جدید» چیست؟

کرونا ویروس جدید (CoV) نوعی جدید از ویروس است.

بیماری ایجاد شده با ویروس کرونا که به آن بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-19) می‌گویند، اولین بار در ووهان چین شناسایی شد. CO مخفف کرونا، VI مخفف ویروس و D  به معنی بیماری (در انگلیسی). قبلاً به این بیماری «کروناویروس جدید ۲۰۱۹» یا «nCoV-2019» می‌گفتند.

ویروس COVID-19 ویروس جدیدی بوده و به خانواده ویروس‌هایی همچون سارس (سندروم تنفسی حاد) و سایر سرماخوردگی‌های معمولی مرتبط است.    

Image result for ویروس کرونا

ویروس COVID-19 چگونه منتشر می‌شود؟

ویروس از طریق تماس مستقیم با قطره‌های تنفسی فرد آلوده (ازطریق سرفه و عطسه) و تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل می‌شود. ویروس COVID-19 می­تواند ساعت‌ها روی سطوح زنده بماند، ولی یک ضدعفونی ساده می‌تواند آن را از بین ببرد.

 

علائم کروناویروس چیست؟

علائم شامل تب، سرفه و تنگی نفس است. در مواد حادتر عفونت می‌تواند منجر به سینه پهلو (پنومونی یا همان عفونت ریه) یا مشکلات تنفسی گردد. در موارد نادر این بیماری کشنده خواهد بود.

علائم بیماری شبیه آنفولانزا یا سرماخوردگی معمولی است، که بسیار شایع تر از COVID-19 هستند. به همین دلیل برای تایید این که کسی COVID-19 گرفته باشد، بایستی آزمایش شود. نکته حائز اهمیت این است که اقدامات کلیدی پیشگیرانه را به خاطر بسپاریم که عبارتند از شستشوی دست‌ها و رعایت موارد بهداشتی تنفسی (پوشاندن دهان به هنگام عطسه یا سرفه با دستمال یا آرنج خم شده، سپس انداختن دستمال داخل سطح آشغال در بسته). همچنین واکسن آنفولانزا نیز راه پیشگیری مناسبی است، بنابراین به یاد داشته باشید که واکسیناسیون خود و فرزندان‌تان را به موقع انجام دهید.

Image result for ویروس کرونا

چگونه می‌توان خطر عفونت را کاهش داد؟

با رعایت چهار مورد احتیاطی زیر می‌توانید جلوی خطر عفونت برای خود و خانواده‌تان را بگیرید:

۱. دستهای‌تان را مرتب با آب و صابون یا ژل ضدعفونی الکل‌دار بشویید.

۲. به هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را با دستمال یا آرنج خم شده‌تان بگیرید، و دستمال را داخل سطح دربسته بیاندازید.

۳. از تماس نزدیک با کسانی که سرما خورده‌اند یا علائمی شبیه آنفولانزا دارند اجتناب کنید.

۴. اگر خودتان یا کودکتان تب دارید، سرفه می‌کنید یا احساس می‌کنید مشکل تنفس دارید حتماً به دکتر مراجعه کنید.

 

آیا باید ماسک بزنم؟

چنانچه علائم تنفسی (سرفه یا عطسه) دارید، برای محافظت از دیگران استفاده از ماسک پزشکی توصیه می‌شود. اگر هیچ‌گونه علائمی ندارید، نیازی به استفاده از ماسک نیست.

درصورت استفاده از ماسک، برای اطمینان از اثربخشی آن و جلوگیری از افزایش خطر انتقال ویروس، باید از آن درست استفاده کرده و پس از استعمال نیز درست دفع نمود.

استفاده از ماسک به تنهایی برای جلوگیری از عفونت کافی نیست و بایستی با شستشوی مکرر دست‌ها، پوشاندن دهان به هنگام عطسه و سرفه، و جلوگیری از تماس نزدیک با کسانی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند (سرفه، عطسه، تب) همراه باشد. 

 

آیا COVID-19 روی کودکان تأثیر می گذارد؟

این ویروس جدید است و ما هنوز نمی‌دانیم که چه تأثیری بر کودکان یا زنان باردار خواهد گذاشت. می‌دانیم که امکان دارد افراد در هر سنی به این ویروس آلوده شوند، اما تاکنون موارد نسبتاً کمی از COVID-19 در بین کودکان گزارش شده است. ویروس در موارد نادر کشنده است، و تاکنون بیشتر موارد منجر به مرگ در میان افراد پیرتر با بیماری‌های زمینه‌ای دیده شده است.  

 

اگر فرزندم علائم COVID-19 داشت چه کار کنم؟

حتماً درمان پزشکی را شروع کنید، ولی به خاطر داشته باشید که اکنون در نیمکره شمالی فصل آنفولانزا است و علائم COVID-19 از قبیل سرفه یا تب می‌تواند مشابه علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی که بسیار هم شایع هستند، باشد. 

رعایت نکات بهداشتی دست‌ها (شستشوی مرتب دست‌ها) و بهداشت تنفسی را ادامه دهید و واکسیناسیون کودکان خود را به موقع انجام دهید تا کودک‌تان درمقابل سایر ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا در امان باشد. 

در مورد سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی از قبیل آنلفولانزا، اگر خودتان یا کودکتان علائمی دارد،  از همان ابتدا کمک پزشکی بگیرید و سعی کنید که از حضور در اماکن عمومی (محل کار، مدارس وسایل نقلیه عمومی)خودداری کنید، تا از سرایت به دیگران جلوگیری شود.  

Image result for ویروس کرونا

اگر یکی از افراد خانواده علائم بیماری را داشته باشد چه کار باید کرد؟

اگر شما یا کودکتان تب، سرفه یا تنگی نفس دارید، باید از همان ابتدای بروز علائم از پزشک کمک بخواهید. اگر به مناطقی که COVD-19 در آنجا گزارش شده سفر کرده‌اید، یا اگر در تماس با فردی بوده‌اید که به‌تازگی به یکی از چنین مناطقی سفر کرده و علائم تنفسی دارد، با پزشک خود یا با کارمندان بهداشت تماس بگیرید و موضوع را با آنها درمیان گذاشته و مشورت کنید. 

 

آیا بایستی کودکم را در خانه نگهدارم و به مدرسه نفرستم؟

اگر کودک شما علائم بیماری را دارد، از پزشک کمک بخواهید و به دستوراتی که پزشک یا کارمند بهداشتی می‌دهد عمل کنید. درغیر اینصورت، همچون سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی از قبیل آنفولانزا، اگر کودکتان علائم بیماری دارد، وی را در خانه بستری کنید و به خوبی از او مراقبت کنید و به اماکن عمومی نروید تا بیماری به دیگران سرایت نکند. 

اگر کودکتان علائمی مثل تب یا سرفه ندارد، و اگر بخشنامه‌ای راجع به بهداشت عمومی یا توصیه‌های رسمی مشابه دیگری درخصوص مدارس دریافت نکرده‌اید، بهتر است که کودک‌تان را به مدرسه بفرستید. 

به‌جای این که کودکان را از مدرسه دور نگهدارید، به آنها آموزش دهید که دستهای‌شان را خوب بشویند و اقدامات بهداشتی مربوط به تنفس را در مدرسه و سایر اماکن انجام دهند، از جمله شستشوی مرتب دست‌ها، پوشاندن دهان به هنگام عطسه یا سرفه با دستمال یا آرنج خم شده، و سپس انداختن دستمال داخل سطل دربسته، لمس نکردن چشم‌ها، دهان یا بینی اگر دست‌ها کاملاً شسته نشده‌اند.    

 

بهترین راه شستن کامل دست‌ها چگونه است؟    

۱. شیر آب را باز کنید و دست‌ها را زیر آن بگیرید

۲. تمام دست‌تان را به صابون آغشته کنید

۳. تمام سطوح دست‌ها را به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با صابون بمالید، از جمله پشت دستها، میان انگشتان و زیر ناخن‌ها

۴. دست‌ها را کاملاً با آب بشویید

۵. دست‌ها را با دستمال تمیز یا حوله یک‌بار مصرف خشک کنید

۶. دست‌ها را مرتب بشویید، به خصوص قبل از خوردن، بعد از فین کردن، سرفه یا عطسه و دستشویی. 

۷. اگر آب و صابون در دسترس ندارید، از ژل شستشوی دست الکلی با حداقل ۶۰ الکل استفاده کنید. اگر دستان‌تان به صورت مشهود کثیف هستند، حتماً با آب و صابون بشویید. 

 

به هنگام سفر، چه اقدامات احتیاط‌آمیزی بایستی برای خانواده‌ام به کار گیرم؟

هرکسی که قصد سفر خارجی دارد، بایستی قبل از سفر راهنمای سفر و نکات ایمنی کشور مقصد را درخصوص هرگونه محدودیت ورود، شرایط قرنطینه ورود یا هر توصیه ایمنی مربوط به سفر را بررسی کند.  

علاوه بر رعایت اقدامات احتیاطی استاندارد به هنگام سفر و به منظور جلوگیری از قرنطینه شدن یا بروز هرمشکلی به هنگام بازگشت به کشور خود، توصیه می‌شود که آخرین به‌روزرسانی‌ها درخصوص COVID-19 را در وبسایت «انجمن حمل و نقل هوایی بین المللی» ملاحظه فرمایید که شامل فهرستی از کشورها و محدودیت‌های اعمالی مربوطه است.

در حین سفر، والدین بایستی اقدامات بهداشتی استاندارد را برای خود و کودکان‌شان به‌کار بگیرند؛ دست‌های خود را مرتب بشویند یا از ضدعفونی‌کننده 60 % الکلی استفاده کنند، بهداشت تنفسی را رعایت کنند (به هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان و بینی خود را با آرنج خم شده یا دستمال بپوشانند و دستمال مصرف شده را هرچه سریع‌تر دور بریزند) و از تماس نزدیک با هرکسی که عطسه یا سرفه می‌کند بپرهیزند. به علاوه، توصیه می‌شود که والدین همیشه ژل ضدعفونی کننده دست، دستمال یکبار مصرف، و دستمال مرطوب همراه داشته باشند.

سایر توصیه ها شامل موارد زیر است:

به محض ورود به هواپیما یا سایر وسایط نقلیه، صندلی­، دسته صندلی، صفحه لمسی مانیتور مقابل‌تان و ... را با دستمال مرطوب تمیز کنید. همچنین وقتی به هتل یا محل اقامت خود و کودک‌تان رسیدید، با استفاده از دستمال مرطوب تمامی صفحه کلیدها، دستگیره درها، دستگاه‌های کنترل از راه دور، و ... را تمیز کنید.

 

آیا زنان باردار می‌توانند ویروس کرونا را به جنین خود منتقل کنند؟

هنوز شواهد کافی مبنی بر اینکه ویروس بتواند در دوران بارداری از مادر به جنین منتقل شود یا تأثیر بالقوه این بیماری بر روی کودک وجود ندارد. این موضوع در حال حاضر در دست بررسی است. زنان باردار بایستی موارد احتیاطی مقتضی برای محافظت از خود در برابر این ویروس را به عمل بیاورند و چنانچه علائمی مانند تب، سرفه یا تنگی نفس در خود مشاهده کردند، سریعاً به پزشک مراجعه کنند. 

 

آیا مادری که آلوده به کرونا ویروس باشد، می‌تواند همچنان به نوازد خود شیر بدهد؟

 تمام مادران در مناطق آلوده و پرخطر که علائمی چون تب، سرفه یا تنگی نفس دارند، بایستی هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند و دستورالعمل‌هایی که پزشک یا کارمند بهداشت می‌دهند را رعایت کنند. با توجه به مزایای تغذیه با شیر مادر و نقش کمرنگ شیر مادر در انتقال ویروس‌های تنفسی، مادر می‌تواند ضمن رعایت کلیه راهکارهای احتیاطی لازم همچنان به شیردهی ادامه دهد.

درمورد مادرانی که علائم بیماری را دارند شیردهی مشکلی ندارد، مشروط بر این که به هنگام در آغوش گرفتن کودک و نزدیک بودن به کودک (ازجمله هنگام شیردهی) ماسک بزنند، دست‌ها را قبل و بعد تماس با کودک (ازجمله هنگام شیردهی) بشویند و سطوح آلوده را تمیز و ضدعفونی کنند – همانند همه مواردی که وقتی کسی مشکوک به COVID-19 و یا بیماریش تأیید شده باشد در تعامل با دیگران از جمله با کودکان بایستی انجام دهد.

اگر مادر به شدت بیمار باشد، بایستی وی را به دوشیدن شیر و دادن آن به کودک با فنجان تمیز و/یا قاشق تشویق کرد، و در تمامی این مراحل همان روش‌های جلوگیری از عفونت فوق‌الذکر را نیز رعایت نماید.

 

یونیسف برای کمک چه کارهایی انجام می‌دهد ؟

پاسخ فعلی یونیسف تمرکز بر حمایت از دولت چین و طیف گسترده‌تری از کشورهای منطقه آسیای شرقی و اقیانوس آرام است که بیشترین موارد تاکنون در آنها گزارش شده است. از ۹ بهمن، یونیسف ۱۳ تن لوازم، ازقبیل لباس‌های محافظ، ماسک، عینک و دستکش برای استفاده کارمندان بهداشتی از راه هوایی ارسال کرده است. محموله‌های بیشتری نیز آماده ارسال یوده و یونیسف در حال تعیین مناطق کلیدی است که بیشتر نیاز به کمک دارند.

باتوجه به ماهیت غیرقابل پیش‌بینی ویروس و انتشار مداوم آن، یونیسف همچنین با دولت‌ها، همتایان خود در سازمان بهداشت جهانی، و سایر شرکای خود در زمینه تهیه برنامه‌های اضطراری در سایر مناطق، به‌ویژه کشورهای با ساختارهای بهداشتی ضعیف‌تر و ظرفیت‌های محدودتر در مقابله با شیوع بیماری‌های این چنینی، در ارتباط است.        

در ۲۸ بهمن، یونیسف درخواست ۴۲/۳ میلیون دلار برای بالابردن سطح کمک‌های مالی در تلاش برای مهار شیوع ویروس COVID-19 داد.

بودجه‌های اولیه صرف فعالیت‌های یونیسف در جهت کاهش انتقال ویروس از جمله تقویت اطلاع‌رسانی در مورد خطر و مقابله با اطلاعات غلط خواهد شد تا کودکان، زنان باردار و خانواده‌های آنها بدانند که چگونه از انتشار COVID-19 جلوگیری کنند و از کجا می‌توانند کمک بگیرند.

مفهوم بیوتکنولوژی

Related image

گستردگي‌ و تنوع‌ كاربردهاي‌ بيوتكنولوژي‌، تعريف‌ و توصيف‌ آنرا كمي‌ مشكل‌ و نيز متنوع‌ ساخته‌ است‌.

برخي‌ آنرا مترادف‌ ميكروبيولوژي‌ صنعتي‌ و استفاده‌ از ميكروارگانيسم‌ها مي‌دانند و برخي‌ آنرا معادل‌ مهندسي‌ ژنتيك‌ تعريف‌ مي‌كنند به‌همين‌ دليل‌ در اينجا مختصراً اشاره‌اي‌ به‌ تعاريف‌ متفاوت‌ از بيوتكنولوژي‌ مي‌كنيم‌ كه‌ البته‌ داراي‌ وجوه‌ اشتراك‌ زيادي‌ نيز هستند:

ـ بيوتكنولوژي‌ مجموعه‌اي‌ از متون‌ و روشها است‌ كه‌ براي‌ توليد، تغيير و اصلاح‌ فراورده‌ها، به‌نژادي‌ گياهان‌ و جانوران‌ و توليد ميكروارگانيسم‌ها براي‌ كاربردهاي‌ ويژه‌، از ارگانيسم‌هاي‌ زنده‌ استفاده‌ مي‌كند.

ـ كاربرد روشهاي‌ علمي‌ و فني‌ در تبديل‌ بعضي‌ مواد به‌ كمك‌ عوامل‌ بيولوژيك‌ (ميكروارگانيسم‌ها، ياخته‌هاي‌ گياهي‌ و جانوري‌ و آنزيم‌ها) براي‌ توليد كالاها و خدمات‌ در كشاورزي‌، صنايع‌ غذائي‌ و دارويي‌ و پزشكي‌

ـ مجموعه‌اي‌ از فنون‌ و روشها كه‌ در آن‌ از ارگانيسم‌هاي‌ زنده‌ يا قسمتي‌ از آنها در فرايندهاي‌ توليد، تغيير و بهينه‌سازي‌ گياهان‌ و جانوران‌ استفاده‌ مي‌شود.

ـ كاربرد تكنيكهاي‌ مهندسي‌ ژنتيك‌ در توليد محصولات‌ كشاورزي‌، صنعتي‌، درماني‌ و تشخيص‌ باكيفيت‌ بالاتر و قيمت‌ ارزانتر و محصول‌ بيشتر و كم‌ خطرتر

ـ استفاده‌ از سلول‌ زنده‌ يا توانائيهاي‌ سلول‌هاي‌ زنده‌ يا اجزاي‌ آنها و فرآوري‌ و انتقال‌ آنها به‌صورت‌ توليد در مقياس‌ انبوه‌

ـ بهره‌برداري‌ تجاري‌ از ارگانيسم‌ها يا اجزاي‌ آنها

ـ كاربرد روشهاي‌ مهندسي‌ ژنتيك‌ در توليد يا دستكاري‌ ميكروارگانيسم‌ها و ارگانيسم‌ها

ـ علم‌ رام‌كردن‌ و استفاده‌ از ميكروارگانيسم‌ها در راستاي‌ منافع‌ انسان‌

ـ تعاريف‌ بالا از بيوتكنولوژي‌ هركدام‌ به‌تنهائي‌ توصيف‌ كاملي‌ از بيوتكنولوژي‌ نيست‌ ولي‌ با قدر مشترك‌ گرفتن‌ از آنها مي‌توان‌ به‌ تعريف‌ جامعي‌ از بيوتكنولوژي‌ دست‌ يافت‌.

Related image

براستي‌ چرا چنين‌ است‌؟ هرچند كه‌ با مرور زمان‌ دانشمندان‌ به‌ مفاهيم‌ مشتركي‌ در مورد تعريف‌ بيوتكنولوژي‌ نزديك‌ شده‌اند اما چرا هر متخصص‌ و دانشمندي‌ تعريف‌ جداگانه‌اي‌ از بيوتكنولوژي‌ ارائه‌ مي‌دهد كه‌ درجاي‌ خود نيز مي‌تواند صحيح‌ باشد (نه‌ الزاماً جامع‌). علت‌ اين‌ حقيقت‌ را بايد درماهيت‌ بيوتكنولوژي‌ جُست‌.

بيوتكنولوژي‌ همانند زيست‌ شناسي‌، ژنتيك‌ يا مهندسي‌ بيوشيمي‌ يك‌ علم‌ پايه‌ يا كاربردي‌ نيست‌ كه‌ بتوان‌ محدوده‌ و قلمرو آنرا بسادگي‌ تعريف‌ كرد. بيوتكنولوژي‌ شامل‌ حوزه‌اي‌ مشترك‌ از علوم‌ مختلف‌ است‌ كه‌ در اثر همپوشاني‌ و تلاقي‌ اين‌ علوم‌ بايكديگر بوجود آمده‌ است‌. بيوتكنولوژي‌ معادل‌ زيست‌ شناسي‌ مولكولي‌، مهندسي‌ ژنتيك‌، مهندسي‌ شيمي‌ يا هيچ‌ يك‌ از علوم‌ سنتي‌ و مدرن‌ موجود نيست‌؛ بلكه‌ پيوند ميان‌ اين‌ علوم‌ در جهت‌ تحقق‌ بخشيدن‌ به‌ توليد بهينه‌ يك‌ محصول‌ حياتي‌ (زيستي‌) يا انجام‌ يك‌ فرآيند زيستي‌ بروشهاي‌ نوين‌ و دقيق‌ با كارآئي‌ بسيار بالا مي‌باشد.

بيوتكنولوژي‌ را مي‌توان‌ به‌ درختي‌ شبيه‌ كرد كه‌ ريشه‌هاي‌ تناور آنرا علومي‌ بعضاً با قدمت‌ زياد مانند زيست‌ شناسي‌ بويژه‌ زيست‌ شناسي‌ مولكولي‌، ژنتيك‌، ميكروبيولوژي‌، بيوشيمي‌، ايمونولوژي‌، شيمي‌، مهندسي‌ شيمي‌، مهندسي‌ بيوشيمي‌، گياه‌شناسي‌، جانورشناسي‌، داروسازي‌، كامپيوتر و… تشكيل‌ مي‌دهند ليكن‌ شاخه‌هاي‌ اين‌ درخت‌ كه‌ كم‌ و بيش‌ به‌ تازگي‌ روئيدن‌ گرفته‌اند و هرلحظه‌ با رشد خود شاخه‌هاي‌ فرعي‌ بيشتري‌ را به‌وجود مي‌آورند بسيار متعدد و متنوع‌ بوده‌ كه‌ فهرست‌ كردن‌ كامل‌ آنها در اين‌ نوشته‌ را ناممكن‌ مي‌سازد.

تقسيم‌بندي‌ بيوتكنولوژي‌ به‌ شاخه‌هاي‌ مختلف‌ نيز برحسب‌ ديدگاه‌ متخصصين‌ و دانشمندان‌ مختلف‌ فرق‌ مي‌كند و در رايجترين‌ تقسيم‌بندي‌ از تلاقي‌ و پيوند علوم‌ مختلف‌ با بيوتكنولوژي‌ استفاده‌ مي‌كنند و نام‌ شاخه‌اي‌ از بيوتكنولوژي‌ را بدين‌ترتيب‌ وضع‌ مي‌كنند. مانند بيوتكنولوژي‌ پزشكي‌ كه‌ از تلاقي‌ بيوتكنولوژي‌ با علم‌ پزشكي‌ بوجود آمده‌ است‌ يا بيوتكنولوژي‌ كشاورزي‌ كه‌ كاربرد بيوتكنولوژي‌ در كشاورزي‌ را نشان‌ مي‌دهد. بدين‌ ترتيب‌ مي‌توان‌ از بيوتكنولوژي‌ داروئي‌ Pharmaceutical Biotechnology بيوتكنولوژي‌ ميكروبي‌، Microbial Biotechnology ، بيوتكنولوژي‌ دريا Marine Biotech ، بيوتكنولوژي‌ قضائي‌ يا پزشكي‌ قانوني‌ Forensic Biotech ، بيوتكنولوژي‌ محيطي‌ Environmental Biotech ، بيوتكنولوژي‌ غذائي‌ food and food stuff Biotech بيوانفورماتيك‌ Bioinformatic ، بيوتكنولوژي‌ صنعتي‌ Industrial ، بيوتكنولوژي‌ نفت‌ … بيوتكنولوژي‌ تشخيصي‌ و … نام‌ برد.

Related image

اين‌ شاخه‌هاي‌ متعدد در عمل‌ همپوشاني‌ها و پيوندهاي‌ متقاطع‌ زيادي‌ دارند و باز بدليل‌ ماهيت‌ همه‌جانبه‌ بودن‌ بيوتكنولوژي‌ نمي‌توان‌ در اين‌ مورد نيز به‌ ضرس‌ قاطع‌ محدوده‌هائي‌ را براي‌ آنها تعيين‌ نمود.

گستردگي‌ كاربرد بيوتكنولوژي‌ در قرن‌ بيست‌ و يكم‌ بحدي‌ است‌ كه‌، اقتصاد، بهداشت‌، درمان‌، محيط‌زيست‌، آموزش‌، كشاورزي‌، صنعت‌، تغذيه‌ و ساير جنبه‌هاي‌ زندگي‌ بشر را تحت‌ تأثير شگرفت‌ خود قرار خواهد داد. بهمين‌ دليل‌ انديشمندان‌ جهان‌ قرن‌ بيست‌ و يكم‌ را قرن‌ بيوتكنولوژي‌ نامگذاري‌ كرده‌اند.

ادامه نوشته

كاربرد بيوتكنولوژي در گياهان دارويي

Related image

پتانسيل بيوتكنولوژي در افزايش بهره‌وري از گياهان دارويي

استفاده از تركيبات دارويي مشتق از گياهان، نه تنها قدمت زيادي دارد، بلكه به‌دليل عوارض جانبي بي‌شمار داروهاي شيميايي از يك‌سو و نارسايي‌هاي متعدد طب نوين در درمان برخي از بيماري‌ها با گذشت زمان، بار ديگر پرورش و توليد گياهان دارويي با رشد قابل‌توجهي روبرو شده‌است. در مقالة حاضر سعي شده است تا ضمن معرفي برخي از روش‌هاي بيوتكنولوژيك مورد استفاده در شناسايي و توليد گياهان دارويي، اهميت اقتصادي متابوليت‌هاي دارويي مشتق از اين گياهان و ارزش بالاي آنها براي كشورهايي همچون ايران كه داراي تنوع بالايي از گياهان دارويي هستند مشخص شود:

مقدمه

سابقة‌ استفاده از گياهان دارويي به زمان‌هاي بسيار دور برمي‌گردد؛ به‌طوري‌كه حتي در كتب قديمي مانند انجيل و كتاب مقدس باستاني هند (ودا)، استفاده از برخي گياهان در درمان بيماري‌ها توصيه شده است. اما قدمت استفاده از گياهان دارويي، به‌معني روند رو به كاهش آن در دنياي مدرن امروزي نيست.امروزه در جوامع صنعتي و در بسياري از كشورهاي پيشرفته و درحال توسعه، استفاده از طب سنتي و گياهان دارويي براي حفظ سلامتي، به‌دليل افزايش اعتماد مردم به استفاده از اين گياهان، بسيار چشمگير است.

طبق برآوردي كه توسط سازمان بهداشت جهاني ( WHO ) صورت گرفته است، بيش از 80 درصد مردم جهان (نزديك به 5 ميليارد نفر)‌، براي درمان بيماري‌ها هنوز از داروهاي گياهي استفاده مي‌كنند. تقريباً يك چهارم داروهاي تهيه‌شدة‌ دنيا داراي منشأ گياهي هستند كه يا مستقيماً از گياهان عصاره‌گيري شده‌اند و يا بر اساس تركيب گياهي،‌ مدوله و سنتز شده‌اند. كار بر روي طب سنتي و استفاده از گياهان دارويي، در سراسر جهان و به‌خصوص هند، ژاپن، پاكستان، سريلانكا و تايلند در دست انجام مي‌باشد. در اروپا و در كشورهايي از قبيل آلباني، بلغارستان، كرواسي، فرانسه، آلمان، مجارستان، هلند، اسپانيا و انگلستان و همچنين تركيه، حدود 1500 گونه از گياهان دارويي و معطر مورد استفاده قرار گرفته و در حدود 1400 محصول گياهي در اروپا و ايالات متحده توليد مي‌شود. در حدود 25 درصد از داروهاي تجويزشده در ايالات متحده، حاوي حداقل يك تركيب فعال گياهي هستند. در چين، فروش داروهاي سنتي در طول 5 سال اخير دو برابر شده است. در هند نيز صادرات گياهان دارويي نسبت به سال‌هاي قبل سه برابر شده است. تعداد زيادي از فرآورده‌هاي دارويي مشهور از گياهان بدست مي‌آيند. مثلاٌ، معمول‌ترين مسكن، يعني (آسپرين)‌ از گونه‌هاي Salix (بيد) و Spiraea به‌دست مي‌آيد. همچنين داروهاي ضد سرطاني چون Paclitaxel و Vinblastine فقط از منابع گياهي حاصل مي‌شوند.

بنابراين استفاده از روش‌هاي بيوتكنولوژيك به‌منظور تكثير و افزايش توان ژنتيكي گياهان دارويي و همچنين شناسايي سريع‌تر و دقيق‌تر ژنوتيپ‌هايي كه فرآوردة بيشتري توليد مي‌كنند، مي‌تواند بسيار مفيد و از لحاظ تجاري سودآور باشد. در مطلب حاضر، روش‌هاي مختلف بيوتكنولوژيك كه مي‌توانند در زمينة افزايش بهره‌وري گياهان دارويي به‌كار روند معرفي خواهند شد.

ادامه نوشته

روش‌های افزایش سود در کشاورزی و دامپروری

بطور عمومی در کلیه مباحث تجاری و اقتصادی اگر سوددهی و سودآوری یک تکنیک مد نظر نباشد، عملا آن زمینه کاری محکوم به نابودی خواهد بود.

در این پست به معرفی 3 روش و تکنیک عمومی در کشاورزی و دامپروری با نگاهی اجمالی بر مزایا و معایب آنها میپردازم که شما می‌توانید با توجه به نوع فعالیت و وضعیت کنونی و آینده نگری خود، یک یا چند عدد از آنها را بصورت همزمان انتخاب کرده و سودآوری مجموعۀ خود را افزایش دهید.

 

روش اول: افزایش واحد سطح تولیدی

در کشاوری و باغبانی (فضای باز یا گلخانه / کشت خاکی یا هیدروپونیک) یا دامپروری (سبک یا سنگین)

  •  برای مثال سطح زیر کشت محصول از 1 هکتار به 2 هکتار افزایش یابد یا تعداد دام از 200 راس به 500 راس افزایش یابد.

مزایا:

1- افزایش سود به میزان افزایش سطح زیر کشت یا تعداد دام.

معایب:

1- افزایش هزینه‌های ثابت و جاری تقریبا به نسبت افزایش سطح زیر کشت یا تعداد دام (ماشین آلات؛ تعداد کارگر؛ تعداد ساعات کاری؛ هزینه‌های جاری مثل آب، برق، گاز، کود، سم و… ).

2- محدودیت منابع انرژی مانند آب، برق، گاز، کود، سم، نیروی کار و… جهت بالاتر بردن تولید.

 

روش دوم: افزایش تولید در واحد سطح

در کشاوری و باغبانی (فضای باز یا گلخانه / کشت خاکی یا هیدروپونیک) یا دامپروری (سبک یا سنگین)

  • برای مثال مقدار محصول برداشتی از 1 به 3 تن در هکتار یا مقدار شیر دام از 30 به 40 کیلوگرم یا مقدار لاشۀ گوسفند بعد از ذبح از 15 به 18 کیلوگرم افزایش پیدا کند.
  • یا استفاده از تکنیک علوفه هیدروپونیک برای افزایش تولید در واحد سطح (برای مثال تولید روزانه 1 تن علوفۀ تازه در 100 مترمربع معادل 20 هکتار زمین کشاورزی مرغوب).

مزایا:

1- کاهش هزینه‌های تولید به نسبت هر واحد تولیدی.

معایب:

1- بالا رفتن هزینه اولیه برای راه‌اندازی مجموعه با استفاده از بذور یا دام‌های پر تولید یا تکنولوژی‌های نوین.

 

روش سوم: کاهش هزینه به ازای هر واحد تولید

در کشاوری و باغبانی (فضای باز یا گلخانه / کشت خاکی یا هیدروپونیک) یا دامپروری (سبک یا سنگین)

  • برای مثال استفاده از محصولات گلخانه‌ای مناسب کشت در زمستان که با ساعات روشنایی کم و دمای پایین در زمستان سازگاری بیشتری دارند تا نیازی به مصرف انرژی در گلخانه نباشد یا به مقدار بسیار کمتر از حالت عادی باشد.

مزایا:

1- پایین آمدن قیمت نهایی محصول و افزایش قابلیت رقابت در بازار.

معایب:

1- جهت کاهش هزینه‌ها، گاه لازم است که با بازار همگانی همراه شد که ممکن است سودآوری نهایی را تا حدی کاهش دهد.

کاهش هزینه به ازای هر واحد تولید

توجه به قوانین قرنطینه‌ای برای جلوگیری از گسترش آفات

توجه به قوانین قرنطینه‌ای برای جلوگیری از گسترش آفات

به گزارش ایانا، مهدی قائمیان معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات، در خصوص کنترل آفت قرنطینه ای سرخرطومی حنایی خرما بیان داشت: آفت سرخرطومی حنایی خرما نوعی آفت خطرناک قرنطینه‌ای است که چنانچه مورد بی توجهی و کم اطلاعی باغدار و عدم همکاری آنان با کارشناسان قرنطینه کشور مواجه شود، ردیابی و شناسایی و مبارزه بموقع با آن صورت نگیرد، می تواند خسارت های جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

وی افزود: مهمترین میزبان‌ این آفت، درختان نخل خرما، نارگیل و نخل‌های زینتی است. این آفت نخستین بار در شهرستان سراوان سیستان و بلوچستان مشاهده شد اما در سالهای اخیر به علت عدم اطلاع باغداران و رعایت نکردن قوانین قرنطینه گیاهی و انتقال پاجوش قاچاق از مناطق آلوده، از جمله کشور‌های جنوبی حاشیه خلیج فارس در برخی مناطق دیگر کشور هم مشاهده شده است.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: خسارت اصلی این آفت در مراحل لاروی است.

وی افزود: لارو‌ها با نفوذ به تنه نخل، از دسته جات آوندی، جوانه مرکزی، غلاف‌های تازه و لیفی نشده تغذیه و کانال‌هایی در جهات مختلف (بالا و پایین) در تنه درخت ایجاد و در صورت عدم ردیابی و تیمار بموقع، در مراحل بعدی جوانه مرکزی درخت خشک و کج می‌شود که در نهایت منجر به مرگ درخت خرما می‌گردد.

قائمیان عنوان کرد: در این خصوص سازمان حفظ نباتات با اجرای برنامه‌های سریع و به موقع و همچنین تلاش جدی همکاران قرنطینه جهادکشاورزی استانها و هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط ملی و استانی، به نحو موثری در حال مبارزه و کنترل  این آفت هستند.

وی افزود: یکی از مسائل اصلی و مهم جهت جلوگیری از انتشار آفت، رعایت مسائل قرنطینه ای و اخذ گواهی های بهداشتی، جابجایی اندامهای تکثیری از مبدا و هماهنگی با استان مقصد به منظور جلوگیری از هر گونه شیوع آفت و بیماری بوده و در صورت عدم رعایت مسائل قرنطینه ای کشور کنترل این آفت از دست خارج شده و خسارات جبران ناپذیری متوجه باغداران خواهد شد.  

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات گفت: در حال حاضر ۳۹۸ نهالستان دارای مجوز و 23 واحد کشت بافت در کشور فعالیت می کنند که با توجه به فصل جابجایی اندام های گیاهی، توصیه سازمان حفظ نباتات این است که باغداران برای دستیابی به نهال سالم، اصیل و استاندارد، اقدام به خرید از نهالستانهای مورد تایید کنند.

گفتنی است؛ جهت اطلاع از فهرست واحدهای کشت بافت و نهالستانهای دارای مجوز و معتبر، متقاضیان می توانند از طریق سایت سازمان حفظ نباتات به آدرسwww.ppo.ir   در زیر بخش مدیریت تدوین ضوابط ، استانداردها و برنامه های کنترل معاونت قرنطینه به این اطلاعات دسترسی کامل داشته باشند.

کنترل ببولوژیک شته

 

نوعی از زنبورها بعد از جفت گیری تخم‌شان را در داخل بدن شته­ ها قرار می­دهند و بصورت ایندو پارازیتوئید یا پارازیتوئید داخلی لاروهایشان در داخل بدن شته ­ها رشد و نمو می­کنند تا اینکه به مرحله حشره کامل برسند. بعد از رشد و نمو کامل لارو در داخل بدن شته­ و تبدیل به شفیره، بدن شته بصورت مومیایی و به رنگ زرد تا قهوه­ای بنظر می­رسد. درحالیکه بدن شته­ های دیگر پارازیته شده توسط برخی از زنبورهای پارازیتوئید به رنگ سیاه درمی‌آید. همچنین زنبور کامل همانند زنبورهای پارازیتوئید شپشک­ها بعد از رشد و نمو کامل لارو با ایجاد یک سوراخ در پوست بدن شته، از آن خارج می­شود. بطور کلی در شرایط معمولی و دمای حدود 25 تا 30 درجه سانتی‌گراد، مرحله زندگی این زنبورها حدود 15 تا 20 روز به طول می‌انجامد. 

 

Image result for Aphelinidae


خانواده آفلینیده (Aphelinidae) از دیگر زنبورهای پارازیتوئید شته­ها هستند که از نظر اندازه کوچک‌تر از زنبورهای خانواده آفیدئیده هستند و طول بدن‌شان عموماً حدود یک میلی‌متر است. در این خانواده گونه­های آفلینوس (Aphelinus) و آفلینوس آسیکیس (Aphelinus asychis) از پارازیتوئیدهای شته­ها محسوب می­شوند و از نظر بیولوژیک بسیار شبیه به زنبورهای خانواده آفی­دئیده می­باشند. با این تفاوت که بعضی از گونه­های زنبورهای خانواده آفیلینیده (Aphelinidae) اِکتوپارازیتوئید هستند یعنی تخم‌شان را روی بدن شته­ها قرار می­دهند تا لاروشان بصورت خارجی از بدن شته­ها تغذیه ­­کنند.

Related image


گروه دیگری از دشمنان طبیعی شته­ها، شکارگرها هستند. در بین آن‌ها پشه­ای از خانواده­ سسی­دومیئیده (Cecidomyiidae) به نام آفیدولتس­آفیدومیزال(Aphidoletes aphidomyzal) از مهم‌ترین شکارگرهای شته­ ها است که در شرایط گلخانه­ای برروی گیاهان زینتی بعنوان عامل کنترل بیولوژیک تکثیر و رهاسازی می‌شود. طول بدن این پشه حدود 2 میلی‌متر است و در جنس ماده شاخک­ها کوتاه ­است. نرها دارای شاخک­های بلند و نخی بوده و پاهای نسبتاً بلند و بدن بسیار ظریفی دارند. طول عمر حشرات کامل حدود یک هفته است. حشرات کامل عموماً از عَسَلکی که از شته­ها ترشح می­شود که در واقع شیره گیاهی تغذیه می‌کنند و تخم­هایشان را روی برگ گیاهان در داخل جمعیت شته­ها قرار می­دهند و بعد از خارج شدن از لارو شروع به تغذیه از مراحل مختلف شته‌ها می­کنند. 

طول بدن لارو سن اول در حدود 3/0 میلی‌متر و لارو­های کامل حدود دو تا سه میلی‌متر هستند. لاروهای اولیه از پوره­ سنین اول شته­ها و لاروهای کامل از کلیه مراحل مختلف شته­ها تغذیه می­کنند. مرحله جنینی آن‌ها حدود 2 تا 3 روز طول می­کشد و بطور کلی این پشه­ها حدود 60 گونه از شته­ها را مورد تغذیه قرار می­دهند، به عبارت دیگر پلی‌فاژ(Polyphage)هستند.

Image result for Chrysoperla carnea


از دیگر شکارگرها که برای کنترل شته­ها مورد استفاده قرار می­گیرند بال‌توری­­های خانواده کرایزوپیده (Chrysopidae) مخصوصاً گونه­ای بنام کرایزوپرلاکارنئا(Chrysoperla carnea) است. این گونه تخم­هایش را که دارای ساقه­ای بوده، در زیر یا روی سطح برگ گیاهان قرار می­دهد و بعد از آنکه لاروها خارج شدند با قطعات دهانی مکنده خودشان به تغذیه از شته­ها می‌پردازند. (بر خلاف کفشدوزک­ها که تمام بدن شته را مورد تغذیه قرار می­دهند این بال‌توری­ها با قطعات دهانی مکنده خودشان محتویات بدن شته­ها را مورد تغذیه قرار می­دهند و پوست یا جسد آ‌ن‌ها را استفاده نمی‌کنند.)
سپس در زیر برگ گیاهان در داخل یک پیله ابریشمی تبدیل به شفیره می­شوند که بعد از سپری شدن مرحله شفیرگی که ممکن است حدود یک تا دو هفته طول بکشد حشرات کامل ظاهر می­شوند.

Image result for Orius insidiosus


از دیگر دشمنان طبیعی شته­ها، سن­های خانواده آنتوکوریده (Anthocoridae)هستند. سن­ها از راسته همی‌پترا مخصوصاً گونه­هایی از جنس اوریوس (Orius) مانند اوریوس ایندی­سیوس(Orius indisiosus) از شته­ها در گلخانه­ها و روی گیاهان زینتی تغذیه می­کنند.
این سن­ها هم مانند بال‌توری­ها دارای قطعات دهانی زننده مکنده هستند و خرطوم و استایلِت­های مربوط به آرواره­های بالا و پایین خود را داخل بدن شته­ها فرو می­کنند و محتویات و مایع بدن شته­ها را مورد تغذیه قرار می­دهند.


از دیگر دشمنان طبیعی شته­ ها که احتمالاً اکثر مردم آن‌ها را در طبیعت مشاهده کرده­اند کفشدوزک­ها هستند. گونه­هایی از کفشدوزک­ها مانند کفشدوزک هفت نقطه­ای ککسینلا سپتمپونکتاتا (Coccinella septempunctata) و هیپودامیا وریه‌گاتا (Hyppodamia variegata) هم در مرحله لاروی و هم در مرحله حشره کامل از شته­ها تغذیه می­کنند و از عوامل مهم کنترل بیولوژیک شته­ها هستند. 
عموماً کفشدوزک­ها طیف وسیعی از شته­ها را مورد تغذیه قرارمی­دهند و از یک گونه خاص از شته­ها تغذیه نمی‌کنند. اگر در محیط گلخانه‌ای فقط 2یا 3 نوع کفشدوزک رها شود تمام شته‌ها را از بین می‌برند. بطوریکه کفشدوزک 7نقطه‌ای حدود 50 نوع شته را تغذیه می‌کند یا به عبارت دیگر پلی‌فاژاست.

Related image


گروه دیگری از دشمنان طبیعی شته­ها، قارچ‌ها هستند. قارچورتی‌سیلیوم لیکانی(Verticilium lecanii) به عنوان یکی از عوامل مهم کنترلبیولوژیک شته­ها بصورت تجارتی تکثیر می­شود و مورد استفاده قرار می­گیرد. اسپورهایاین قارچ در محیط­های گلخانه­ای می‌­باشند و بعد از اینکه اسپورها در محیط مرطوبجوانه ­می­زنند مسیلیوم­هایشان وارد بدن شته­ها شده که باعث از بین رفتن آن‌هامی­شود.

Related image

دانلود کتاب آفات و بیماری های سیب زمینی

 

دانلود فایل

ساخت بیوراکتور یک بار مصرف برای کشت ریشه گیاهان دارویی در کشور

با ساخت بیوراکتورهای یکبار مصرف کشت ریشه گیاهان دارویی در پژوهشکده متابولیت های ثانویه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، امکان تولید متابولیت های ثانویه گیاهی با سهولت بیشتر و هزینه ای به مراتب کمتر در کشور فراهم شد.

==========================================================

دکتر مرتضی خان احمدی، رییس پژوهشکده متابولیت های ثانویه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در توضیح این دستاورد به روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، گفت: متابولیت های ثانویه گیاهی کاربردهای فراوانی در صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و برخی از صنایع دیگر دارند و با اقبال مجدد مردم به ترکیبات طبیعی پیش بینی می شود استفاده از این متابولیت ها در آینده افزایش یابد. 
وی خاطرنشان کرد:این متابولیت ها در گیاهان به میزان کم تولید می شوند و مقدار تولید آنها در گیاه ثابت نبوده و به تنش های محیطی زنده و غیر زنده وابستگی زیادی دارد.  علاوه بر این زراعت برخی از گیاهان به زمان طولانی و  شرایط ویژه نیاز دارد که تامین آن به سختی امکان پذیر است و از طرف دیگر برداشت گیاهان از رویشگاه های طبیعی نیز به تخریب منابع طبیعی و بعضا حذف منابع ژنتیکی می انجامد.
 خان احمدی تصریح کرد: با توجه به این مشکلات در دهه های اخیر کشت سلولها و اندام گیاهی به ویژه ریشه های نابجا و مویین در شرایط کنترل شده برای تولید متابولیت های ثانویه ارزشمند گیاهی مورد توجه دانشمندان قرار گرفته و تحقیقات فراوانی در این زمینه در سطح جهان در دست انجام است که برخی از آنها به مرحله تجاری وارد شده اند. در این رابطه می توان به تولید داروی ضد سرطان تاکسول و ریشه دارویی جین سینگ اشاره کرد. 
رییس پژوهشکده متابولیت های ثانویه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به این که اکثر این ترکیبات در بیوراکتورهای بزرگ تولید می شوند که ساخت و راهبری آنها به سرمایه، زمان و دانش فنی زیاد نیاز دارد، خاطرنشان کرد: اخیرا مفهوم بیوراکتورهای یکبار مصرف مطرح شده که به زمان و سرمایه کم نیاز داشته و راهبری آنها سهل تر است به ویژه اینکه برای سلولها و بافت های گیاهی به دلیل کندی رشد به کنترل دما و pH  و هوادهی شدید نیازی نیست. 
وی تصریح کرد: پژوهشکده متابولیت های ثانویه با هدف توسعه تولید اقتصادی متابولیت های ثانویه در محیط های کنترل شده نسبت به ساخت بیوراکتورهای یکبار مصرف با حداقل زمان و هزینه ساخت اقدام کرده است.
بدنه یکبار مصرف این بیوراکتور از فیلم های پلاستیکی ساخته شده که بسیار ارزان قیمت بوده و به راحتی در اتوکلاو استریل می شود. البته اتصالات و تجهیزات جانبی مانند فیلترها یکبار مصرف نبوده و قابل استفاده مجدد هستند. 
رییس پژوهشکده متابولیت های ثانویه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی خاطرنشان کرد: هم اکنون بیوراکتورهای 15 لیتری از این نوع با موفقیت برای کشت ریشه نابجای گل راعی مورد استفاده قرار گرفته اند و ماده خشک 13 گرم بر لیتر تولید شده که در حد مقادیر گزارش شده در سطح جهان می باشد. 
 در حال حاضر تست بیوراکتورهای 15 لیتری،  30 لیتری و 60 لیتری برای گیاهان مختلف در دست انجام است و تست بیوراکتورهای بزرگتر نیز در دست بررسی قرار دارد. 

 

معرفی کتاب کلونینگ ژن Gene Cloning

  
فهرست مطالب کتاب
  1. معرفی
2. سازمان ژنوم
3. ابزار کلیدی برای ژن کلونینگ
4. شناسایی ژن و کتابخانه های DNA
5. نمایش کتابخانه های DNA
6. مسیرهای بیشتر برای شناسایی ژن
7. پیگیری DNA
8. بیوانفورماتیک
9. تولید پروتئین از ژن های کلون شده
10. Cloning ژن در تجزیه و تحلیل عملکرد پروتئین
11. تجزیه و تحلیل مقررات بیان ژن
12. تولید و استفاده از ارگان های ترانس ژنیک
13. نرم افزار های پزشکی قانونی و پزشکی  

 

دانلود کتاب با لینک مستقیم

انرژی هسته ای و کشاورزی

کاربرد انرژی هسته ای در مبارزه با آفات محصولات کشاورزی

امروزه در جهان به بهداشت محصولات غذایی اهمیت زیادی می دهند . برای افزایش سلامت محصولات کشاورزی و کاهش مصرف سم و کود شیمیایی میتوان از فناوری پرتودهی هسته ای برای آفت زدایی از محصولات بدون استفاده از انواع سموم و کودهای شیمیایی بهره برد.

صالحی جوزانی عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به اینکه استفاده از پرتودهی گاما در آفت زدایی از محصولات هیچ آسیبی به محصول نمی رساند، می گوید: استفاده از مواد شیمیایی و سموم در مبارزه با انواع آفات و قارچ ها علاوه بر کاهش سلامت محصول سبب آلودگی محیط زیست منابع آب و خاک می شود. این عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح  می کند: در کشور  20 میلیون تن انواع سم برای مبارزه با آفات مصرف می شود که با جایگزینی فناوری هسته ای این میزان کاهش چشمگیری خواهد داشت. وی می گوید : کارشناسان و متخصصان کشورمان با استفاده از انرژی هسته ای و پرتوتابی گاما ، آفات را عقیم می کنند و با رهاسازی آفات و حشره های عقیم این  فعالیت اقتصادی را سالم به نسل های بعدی انتقال می دهند و به این ترتیب جمعیت آفات کاهش می یابد. این عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی می افزاید: این روش هم اکنون برای کنترل آفت کرم گلوگاه انار و بیماری میکروبی خرما که سبب ترشیدگی و شکرک این محصول می شود با همکاری کارشناسان سازمان انرژی اتمی در حال اجراست.

صالحی جوزانی اضافه  می کند با پرتودهی به محصول خرما و کنترل عوامل میکروبی می توان از کاهش کیفیت سالانه 700 هزار تن خرمای کشور جلوگیری کرد. 

تولید گونه های پرمحصول و حفظ ذخایر ژنتیکی کشور

تولید گونه هایی از محصولات غذایی با حاصلخیزی بیشتر به منظور افزایش عملکرد محصول در واحد سطح و استفاده بهینه از منابع آب و خاک یکی از مهمترین کاربردهای انرژی هسته ای است.

خیام نکویی رییس موسسه بیوتکنولوژی جهادکشاورزی با تاکید بر بکارگیری انرژی هسته ای در این زمینه  می گوید : به جای اینکه سطح زیر کشت را افزایش دهیم می توانیم با استفاده از پرتودهی گاما ارقام بومی کم محصول را به ارقام مقاوم پرمحصول تبدیل کنیم. وی از کاربرد انرژی هسته ای در افزایش محصول بذر گندم  طبسی خبر داده  و می افزاید: با استفاده از این روش میزان برداشت محصول از گندم از یک و نیم  تن در هر هکتار به 7 تن در هر هکتار افزایش یافته است.

رئیس موسسه بیوتکنولوژی جهادکشاورزی می گوید : از انرژی هسته ای برای جلوگیری از افتادگی ساقه ذرت و گندم در اردبیل نیز استفاده شده است. خیام نکویی اضافه  می کند : با استفاده از فناوری هسته ای ساقه ذرت و گندم در منطقه اردبیل کوتاهتر و ضخیم تر شد و به این ترتیب  ضایعات محصول کاهش و تولید محصول در هر هکتار افزایش یافت.

این کارشناس کشاورزی تاکید می کند با استفاده از انرژی هسته ای می توان با اصلاح و بهبود ارقام بومی این گونه ها را که به عنوان میراث طبیعی کشور است حفظ  و از اختلاط آنها با ارقام غیربومی و نابودی گونه های بومی جلوگیری کرد.

۵ فناوری جدید در صنعت کشاورزی جهان

۵ فناوری جدید در صنعت کشاورزی جهان

با ورود تکنولوژی‌هایی چون اینترنت اشیا در صنعت کشاورزی انتظار تغییر و تحول قابل توجهی در آینده خواهیم داشت.

دنیای فناوری کشاورزی یا همان تکنوکشاورزی با استقبال سریعی در حال تغییر و تحول است. آمیختن فناوری با این مقوله باعث شده است که امور سخت کشاورزی به شیوه‌ی خودکار انجام شوند و کشاورزان دانش و بینش وسیع‌تری در خصوص محصولات خود به دست آورند. از این‌رو تکنولوژی همگام با نیازهای کشاورزی و محیط زیست در حال رشد و توسعه است. در ادامه به برخی از بزرگ‌ترین دستاوردهای فناوری در عرصه‌ی کشاورزی خواهیم پرداخت:

۱. تکنولوژی سنسور در زمین و مزرعه

فناوری سنسور

امروزه در کشورهای پیشرفته، آیفون و آیپد در دست کشاورزان حکم چنگک دارند و با استفاده از فناوری اینترنت اشیا (IoT) اطلاعات دقیقی نظیر آب و هوا، شرایط رشد محصول، کیفیت و رطوبت خاک که قبلا در دسترس نبود، مشخص می‌شود.

بنابراین، حتی شرکت‌‌های سنتی مانند جان دیر John Deer هم پلتفرم‌ها و ماشین‌هایی تولید کردند که قابلیت برقراری ارتباط با یکدیگر دارند. آرابل Arable از دیگر استارتاپ‌های فعال در زمینه‌ی تکنوکشاورزی است که یک طیف‌سنج شش بانده به نام پالس پاد PulsePod تولید کرده است که از چهار طرف امواج را اندازه‌گیری می‌کند. از این‌رو، این ابزار می‌تواند مشاهداتی چون جریان‌های بارانی، تگرگ، سطح برگ، آب مورد نیاز محصول، تنش‌های محیطی، شرایط آب و هوای نقطه‌ای و حتی آلودگی هوا را اندازه‌گیری کند. این دستگاه می‌تواند همواره توسط بلوتوث، وای‌فای و اینترنت شبکه به تلفن همراه متصل باشد.

این دستگاه برای مقاصد امنیتی (رمزگذاری نظامی)، انعطاف‌پذیری (رابط کاربری برای تبدیل داده‌ها به اطلاعات خروجی) و کنترل وضعیت اشتراک‌گذاری (چگونگی/ زمان/ داده‌) استفاده می‌شود ضمن این‌که دید بی‌سابقه‌ای از سراسر زمین‌های زراعی در اختیار قرار می‌دهد. آدام ولف سازنده‌ی این دستگاه در توضیحات خود می‌گوید:

 برای نخستین بار کشاورزان ما قادر هستند وضعیت محصول را نسبت به شرایط آب و هوایی مدیریت کنند. از طرفی این پردازنده‌ها قادر هستند میزان بازدهی محصول آینده را تعیین کنند و به این ترتیب کشاورزان می‌توانند دید بهتری نسبت به بازار خود به دست آورند. ضمن این‌که مواردی چون خشکسالی، بحران غذایی، میزان استفاده از آب روستایی هم پیش‌بینی خواهد شد.

۲. کشاورزی شهری و داخلی

کشاورزی شهری

در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از مواد غذایی جهان در محیط‌های شهری تولید می‌شود و صنعتی چند میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده است. به‌طوری که این صنعت ارزشی معادل ۵ میلیارد دلار در بخش کشاورزی شهری و ۵.۷ میلیارد دلار در تولید حشیش قانونی در ایالات متحده دارد. ضمن این‌که در حالت دوم با توجه به قانونی کردن ماری‌جوانا این مقدار رو به افزایش است.

کشاورزی خانگی

کمپانی دیگری به نام لیف Leaf اقدام به ایجاد روشی برای توسعه‌ی کشاورزی خانگی کرده و سیستمی راه‌اندازی کرده است که در آن گیاهان و سبزی‌های دارویی به‌صورت خودکار رشد می‌کنند و از طریق گوشی‌ هوشمند روند رشد آن‌ها کنترل می‌شود. این سیستم شامل پمپ، چراغ‌های روشنایی و فیلترهای هوای کربنی است و مواد مغذی برای رشد گیاهان فراهم می‌کند.

ضمن این‌که سیستم موجود نقش یک میزبان برای سنسورهای محیطی را ایفا و با استفاده از یک دوربین HD، اطلاعات مورد نیاز را به گوشی هوشمند شما ارسال می‌کند. با این حال، از لحاظ مصرف انرژی الکتریسیته، این سیستم چندان مقرون به‌صرفه نیست و می‌توان برای اجرای مفید آن به برنامه‌های کاربردی انرژی خورشیدی امیدوار بود.

روش نوآورانه‌ی دیگر در کشاورزی شهری توسط شرکت فرایت فارمز Freight Farms ابداع شده است. این شرکت برای رشد محصولات از کانتینرهای مخصوص حمل و نقل روی یک کامیون استفاده می‌کند و تمام امکانات مورد نیاز برای رشد محصول را در آن فراهم می‌کند.

فریت فارمز

به علاوه، این امید وجود دارد که با به‌کارگیری اینترنت اشیا بتوان نظارت دقیق‌تری بر شرایط رشد آن‌ها داشت. پلتفرم اگزیولی Xively که توسط شرکت لاگ می‌این LogMeIn طراحی شده است، به کشاورزان این توانایی را می‌دهد که محصولات خود را از راه دور کنترل و ویژگی‌های رشد گیاه از قبیل دما، رطوبت سطح دی‌اکسید کربن را ارزیابی کنند.

ضمن این‌که زنگ‌های هشداری وجود دارند که در صورت خارج شدن شرایط از حالت ایده‌آل به صدا درمی‌آیند. علاوه بر این‌، اطلاعات جمع‌آوری‌شده به شرکت Freight Farms کمک می‌کند سرویس‌های خود را بهبود دهد و چشم‌انداز بهتری در اختیار مشتریان خود برای استفاده از محصولات فراهم کند. البته باغبانی در کانتینر در فضای شهری، جدید نیست؛ اما با توجه به این‌که در این کانتینرها از آب به‌صورت بهینه استفاده می‌شود، در مناطقی که خشکسالی وجود دارد روش مفیدی خواهد بود.

۳. حشرات خوراکی و مواد مغذی گیاهی

حشرات پروتئینی

حشرات پروتئینی بخش بزرگی از مواد غذایی جهان را تشکیل می‌دهند. معمولا در بسیاری از کشورهای غیر غربی با استفاده از کمی کربن به پرورش و اصلاح نژاد آن‌ها پرداخته می‌شود. شرکت تاینی فارمز Tiny Farms که در ایالات متحده مستقر است، با تکیه بر فناوری اینترنت اشیا و اتوماسیون، سیستم‌های کشاورزی هوشمند و مقیاس‌پذیری طراحی کرده است که به‌سادگی برای رشد حشرات به کار برده می‌شوند. این سیستم از ادغام سنسور با یک پلتفرم ثبت داده ساخته شده است و اطلاعات را تحلیل و بهینه‌سازی می‌کند و در مانیتور نمایش می‌دهد. در این میان، یک اپلیکیشن مرتبط وجود دارد که وضعیت سلامت حشرات را ردیابی می‌کند.

از طرفی تکنولوژی توانسته است راه خود را در مکمل‌های غذایی نیز باز کند؛ پودرهای مکمل سویلنت Soylent نمونه‌ای از این مکمل‌ها هستند. هر چند ارتباط این بخش با کشاورزی یا تولید مورد بحث است، اما قطعا در فرآیند آن تکنولوژی حضور دارد.

۴. ربات‌های کشاورز

ربات کشاورز

سرشماری کشاورزی در سال ۲۰۱۲ نشان داد که طی سی سال گذشته، میانگین سنی کشاورزان آمریکایی از ۵۰.۵ سال به ۵۸.۳ سال رسیده است. این آمار یک نگرانی برای آینده‌ی کشاورزی است؛ چرا که نشان می‌دهد افراد کمتری به این حرفه گرایش دارند. بنابراین کاملا انتظار می‌رود که پس از گذشت دو دهه در آینده، ربات‌ها نیروی کار صنعت کشاورزی خواهند شد؛ به‌ویژه زمانی که هوشمندتر و از لحاظ هزینه ارزان‌تر عرضه شوند.

۵. رفع مشکل هزینه

در حالی که اینترنت اشیا حضوری قوی در کشاورزی داشته است، مطالعات نشان می‌دهند که هزینه‌ی استفاده از این خدمات با پذیرش آن‌ها در این عرصه کاهش پیدا خواهد کرد. چنانچه این روند در سراسر جهان تثبیت شود، بازدهی کشاورزی افزایش پیدا می‌کند و در هزینه‌های آبیاری و کود صرفه‌جویی می‌شود. از این‌رو فناوری‌های مدرن می‌توانند عملکرد مؤثری داشته باشند و راهکارهایی برای چالش‌های کشاورزی مدرن ارائه دهند.

نکته‌ی مورد نیاز دیگر، امکان برخورداری از پوشش‌های مناسب تلفن همراه در سراسر زمین‌های کشاورزی است. استانداردهای باند باریک اینترنت اشیا (NB-IoT) کمک می‌کنند که سرتا‌سر زمین‌های کشاورزی مجهز به پوشش‌دهی شبکه‌های تلفن همراه شوند و باتری این تجهیزات هم ممکن است پس از گذشت چند سال نیاز به تعویض پیدا نکنند. ضمن این‌که NB-IoT می‌تواند زیرزمین‌ها و انبارهای مواد غذایی را تحت پوشش شبکه‌ی موبایل قرار دهد و به تجهیزاتی چون سنسور، آلارم و دیگر ابزارهای اینترنت اشیا متصل کند.

بونسای و نحوه پرورش آن

یکی از هنرهای خیلی زیبایی ژاپنی پرورش درختان به صورت "بونسای" است. بعضی از این گیاهان واقعا" زیبا بوده و ارزش زیادی هم دارند. این هنر برای هزاران سال در چین رواج داشته و پس از ارتباط فرهنگی بین چین و ژاپن، به ژاپن منتقل شده .


بونسای از دو کلمه ژاپنی "بون=سینی" و "سای= کاشتن" تشکیل شده و در اصل به معنی کاشت درختان توی سینی (ظروف کشیده و کم عمق) است. در این هنر سعی میشود درختان را به صورت فرم پاکوتاه به اشکال گوناگون دربیارند. شکل بونسای خیلی مهم و مفهوم آن را می رساند.بعضی از هنرمندان این هنر، بونساهای خیلی کوچک که حتی گاهی اوقات کوچکتر از کف دست هستند را پرورش می دهند که به اسم "مینی بونسای" شناخته میشود.


بونسای حاصل تلفیق هنر با علم باغبانی است. یک هنرمند خلاق با حس زیبا شناسی و مهارت ، با خلق یک بونسای در گلدان ظریف می کوشد تا درختی کهن بر فراز یک کوه و یا درختی کهنسال و با وقار روییده بر دشتی را تصویر کند. پس بونسای هم یک سرگرمی در زمینه ی باغبانی زینتی است و هم باعث نزدیکی و شناخت انسان از شگفتی های طبیعت می شود.


بن سای مجموعه ای از باغبانی و هنر است که به واسطه آن گیاه با یک تغییر شکل تحمیل شده به یک مجسمه زنده تبدیل می شود. هنرمند با استفاده از مفاد زیبایی، وهمی از طبیعت را در غالب شکل مینیاتوری پدید میآورد. بنسای یک آرایش غیرطبیعی نیست بلکه در قالب یک تغییر شکل ساده، طبیعت اصلی را ذهن آدمی تداعی میکند.


بن سای در اصل واژهای ژاپنی و به معنی کاشت گیاهان در گلدانهای کم عمق است . به این ترتیب که گیاه در گلدانهایی کم عمق با خاک کم و در شرایط محدود کننده از نظر رشد قرار میگیرد و با آرایش زیبا وتربیت صحیح به درختی مسن ولی کوچک تبدیل می شود. برای تحقق این هدف تمام قسمتهای گیاه اعم از ریشه ها، تنه، شاخه ها، میوه ها و گلها حایز اهمیت هستند.

ادامه نوشته

فناوری های جدید کشاورزی – حسگرها

فن آوری های جدید، صنعت کشاورزی را مانند هر صنعت دیگری تغییر داده یا در حال تغییر آن هستند. از میان فن آوری ها، حسگرها یا سنسورهای هوشمند نقش به سزایی را به میزان کمتری در زمان حال و سهم بیشتری در آینده کشاورزی بازی خواهند کرد. حسگرها می توانند در کلیه مراحل تولید ، آماده سازی محصولات کشاورزی ، تست و تشخیص محصولات و کنترل بر ماشین آلات کشاورزی اعمال اثر نمایند.

Image result for ‫حسگر های کشاورزی‬‎

در زیر به برخی از حسگرهایی که در حال حاضر یا آینده در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند خواهیم پرداخت.

 حسگرهای قابل کاربرد در آب و هوا: در مزارعی که اتوماسیون سازه شده هستند وجود این حسگرها لازم و ضروری می باشند. این حسگرها در حال حاضر با وجود تکنولوژی کنونی، امکان بررسی شرایط موجود در مزارع و باغات و همین طور تعدادی از جنگلها و پهنه های آبی را فراهم نموده اند.

 تجهیزات و تاسیسات تله ماتیک: این ابزار به برخی از ماشین آلات کشاورزی همچون تراکتورها این امکان را می دهند که با راننده خود ارتباط برقرار کرده و او را از صدماتی که ممکن است به این تجهیزات وارد شود مطلع نمایند. در این تکنولوژی می توان رابطه بین تراکتور و راننده را با یک پلتفرم همانند farm swarm که در واقع ترکیبی از شمار زیادی از ربات های کوچک و بزرگ با میکروحسگرها هست در نظر گرفت.

حسگرهای قابل استفاده در محصولات : در کشاورزی مدرن به جای اینکه بدون آزمایش و بررسی ، میزان بذر یا کود مورد نیاز محصول را مشخص کنیم می توانیم از حسگرهایی استفاده کنیم که میزان مورد نیاز آنها را برای تجهیزات کشاورزی جهت کشت تعیین کنند. از طرفی حسگرهای نوری و کوادها یا پهبادها می توانند برای بررسی سلامت محصول به کار گرفته شوند.

فناوری های جدید کشاورزی – حسگرها

 حسگرهای در ارتباط با زیر ساخت های سلامت: این حسگرها توانایی نظارت بر ارتعاشات و همچنین شرایط مواد استفاده در مزارع ، ساختمان ها و دیگر سازه ها را در اختیار دارند. حسگرهای این حوزه می توانند با کمک گرفتن از شبکه های هوشند ، اطلاعات با ارزشی در زمینه نگه داری و حفاظت بهینه از تجهیزات و ربات ها فراهم نمایند.

اصلاح ژنتیکی فرآورده های غذایی: در آینده ای نزدیک حیوانات و گیاهان مختلفی که برای تولید خوراک بشر پرورش می یابند با فن آوری های اصلاح ژنتیک ، اصلاح شده تا بتوانند نیازها غذایی و جسمی بشر را به بهترن نحو ممکن هموار سازند. متخصصین مهندسی ژنتیک در کشاورزی در تلاش هستند تا بتوانند با استفاده از این تکنولوژی ، ویژگی های گیاهان و دام ها را از اساس و  پایه  تغییر دهند و آنها را اصلاح کنند.

دانلود سریال مستند ظهور (The Arrivals) با زیرنویس فارسی

ظهور

می‌خواهیم شما را به دیدن یکی از مهم‌ترین، قوی‌ترین و تأثیرگذارترین مستندهای روی اینترنت دعوت کنیم. این مجموعه مختص گروه خاصی از انسان‌ها با نژاد و یا دین خاصی نیست بلکه همه انسان‌های آزادی‌خواه بایستی این مجموعه را تماشا کنند.

مستند سریالی “ظهور”، مستندی است قوی راجع به فراماسونری و حکومت جهانی شیطانی آن‌ها که توسط مسلمانان اروپا ساخته شده است.

===================================

مستند سریالی ظهور :

– چرا مسائل جهان امروز، به صورت کنونی است؟

– چه کسانی جهان را کنترل می‌کنند؟

– چرا این همه خشونت و کشتار در اطراف جهان وجود دارد؟

– چه ارتباطی بین فرعون امروزی و “نظم نوین جهانی” وجود دارد؟

– چه وجه اشتراکی بین جورج بوش، اباما و ملکه انگلیس وجود دارد؟

– چرا شیطان‌پرستی امروز توسط سران کشورهای استعمارگر و صهیونیست پشتیبانی می‌شود؟

– مقصود واقعی اشیاء پرنده ناشناخته (UFO) چیست؟

– هدف واقعی فروپاشی اقتصادی در جهان چیست؟

تهیه‌کنندگان این مجموعه، بارها گفته‌اند و ما هم می‌گوییم که هدف، شستشوی مغزی بینندگان و یا تحمیل عقاید و یا ایجاد ترس عمومی نیست و از همه کسانی که این مستند را تماشا کنند می‌خواهیم تا خودشان به تحقیق راجع به موضوع‌های ارائه‌شده در این مستند بپردازند تا به میزان واقعیت مسائل مطرح‌شده پی ببرند.

مهم‌ترین سخن ما “بیداری” و “آگاهی” است. همه ما بایستی نسبت به حوادثی که در جهان اطراف ما اتفاق می‌افتند، بیدار و آگاه باشیم تا بتوانیم جهت آماده سازی و تربیت نسل‌هایی که در آینده میزبان و همراه امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواهند بود، خدمت کوچکی کرده باشیم.

اطلاعات مستند:
تعداد قسمت ها: ۵۲
زمان هر قسمت: حدود ۱۰ دقیقه
تهیه کنندگان: (Noreagaa & Achernahr (http://www.wakeupproject.com
کیفیت: Divx 640 * 480
زیرنویس: فارسی و انگلیسی

ما توانستیم با کاهش ۴۰ درصدی حجم فایلها و بدون کاهش کیفیت آنها، زیرنویس های فارسی را روی خود فیلمها بچسبانیم تا هم حجم فایلها کاهش چشمگیری داشته باشد و هم کاربران عزیز برای پخش فیلم با زیرنویس مجزا دچار مشکل نگردند.

برای دانلود قسمت ها، به ادامه مطلب مراجعه فرمائید.

ادامه نوشته

کاربرد فناوری نانو در کشاورزی

 

فناوري نانو هيچ زمينه علمي را به حال خود رها نکرده است . علوم کشاورزي نيز از اين قاعده جدا نيستند .تا به حال کاربردهاي متعددي از فناوري نانو در کشاورزي ، صنايع غذايي و علوم دامي مطرح شده است.

رابطه ميان فناوري نانو وعلوم کشاورزي در زمينه هاي زير قابل بررسي است :

1- نياز به امنيت در کشاورزي و سيستم هاي تغذيه اي

2- ايجاد سيستم هاي هوشمند براي پيشگيري و درمان بيماريهاي گياهي

3- خلق وسايل جديد براي پيشرفت در تحقيقات بيولوژي و سلولي

4- بازيافت ضايعات حاصل از محصولات کشاورزي 

از بين تدابير موجود در مديريت آفات کشاورزي استفاده از آفت کش ها و سموم سريعترين و ارزان ترين روش براي واکنش به يک وضيت اضطراري است .

روش هاي کنترل زيستي در حال حاضر بسيار هزينه بر هستند . در اين روش ها کنترل آفت از طريق يکي از دشمنان طبيعي آن آفت صورت مي گيرد . امروزه مصرف بي رويه آفت کش ها مشکلات زيادي را ايجاد کرده اند اين مشکلات شامل اثرات سوء بر سلامت انسان ( ايجاد مسموميت هاي حاد يا بيماري هاي مزمن ) ، تاثير اين مواد بر حشرات گرده افشان و حيوانات اهلي مزارع و همچنين ورود اين مواد به آب و خاک و تاثير مستقيم وغير مستقيم آن در اين نظام هاي زيستي مي باشد .

 

مصرف بي رويه آفت کش ها محصولات کشاورزي را نيز به منبع ذخيره سم تبديل مي کند

مهمترين سوال در زمينه استفاده از آفت کش ها اين است که :چقدر از اين سموم استفاده کنيم ؟

استفاده از داروهاي (سموم) هوشمند در ابعاد نانو مي تواند راه حل مناسبي باشد . اين داروها که قابليت حرکت در گياه را دارند در بسته هايي که حاوي نشاني خاصي هستند قرار ميگيرند .برچسب نشاني يک کد مولکولي است که بر روي بسته نصب شده و به بسته اجازه ميدهد که به بخشي از گياه که مورد حمله عامل بيماري يا آفت قرار گرفته تحويل داده شود . اين ناقلين در ابعاد نانو همچنين داراي خود تنظيمي نيز مي باشند به اين معني که دارو فقط به ميزان لازم به بافت گياهي تحويل داده مي شود .

دقت در رديابي بافت هدف و ميزان اندک اما موثر دارو باعث مي شود استفاده از سموم در کشاورزي به حداقل برسد .

همه ما ميدانيم که پيشگيري بر درمان مقدم است . بيماري هاي گياهي نيز از روي علائمي مانند تغيير رنگ يا تغيير شکل اندام ها شناسايي مي شوند ولي مسئله اينجاست که اين علائم مدتها پس از ورود عامل بيماري به بافت گياه بروز پيدا مي کنند به همين خاطر با سريعترين اقدام ها براي جلوگيري از شيوع بيماري باز هم مقداري از محصول از بين مي رود . در نتيجه نياز به ابزاري که به کمک آن بتوان در همان مراحل ابتدايي ورود عامل بيماري، آن را کنترل و مهار کرد بسيار ضروري به نظر ميرسد. 

نانو حسگرهاي زيستي ابزارهايي هستند که که از تلفيق ابزارهاي شيميايي ، فيزيکي و زيستي بدست آمده اند. 


اين حسگرها شامل ترکيبات زيستي مانند يک سلول ، آنزيم و يا آنتي بادي متصل به يک مبدل انرژي هستند و قادرند که تغييرات ايجاد شده در مولکول هاي اطراف خود را گزارش دهند . اين گزارش ها توسط سيگنالهايي که مبدل انرژي به تناسب با مقدار آلودگي توليد ميکند دريافت مي شوند. بنابراين اگر تجمع زيادي از عامل بيماري در اطراف اين حسگرها وجود داشته باشد سيگنال هاي قوي فرستاده مي شوند . ارزيابي حضور آلاينده ها در محيط توسط حسگرها در چند دقيقه ميسر است اما با استفاده از روش هاي رايج حداقل 48 ساعت زمان براي تشخيص نياز است .

استفاده از نانوحسگرهاي زيستي در بسته هاي غذايي نيز کاربرد که در صورت شروع فساد مواد غذايي مي توانند هشدار دهنده باشند .


از ديگر کاربردهاي فناوري نانو در صنايع غذايي ايجاد پلاستيک هاي جديد در صنعت بسته بندي مواد غذايي است . در توليد اين پلاستيک ها از فناوري نانو ذرات استفاده شده است . اکسيژن مسئله سازترين عامل در بسته بندي مواد غذايي است زيرا اين عنصر باعث فساد چربي مواد غذايي و همچنين تغيير رنگ آنها ميشود . در اين پلاستيک جديد نانوذرات به صورت زيگزاگ قرار گرفته اند و مانند سدي مانع از نفوذ اکسيژن مي شوند .

به بيان ديگر مسيري که گاز بايد براي ورود به بسته طي کند طولاني مي شود . به همين خاطر مواد غذايي در اين بسته ها تازگي خود را بيشتر حفظ مي کنند .
با طولاني کردن مسير حرکت مولکولهاي اکسيژن، مواد غذايي ديرتر فاسد مي شوند.
فناوري نانو با استفاده از فرايندهاي طبيعي زيستي ، شيميايي و فيزيکي در بازيافت مواد باقيمانده از محصولات کشاورزي و تبديل آنها به انرژي و يا مواد شيميايي صنعتي نيز نقش دارد . به طور مثال از زمان برداشت پنبه تا توليد پارچه بيش از 25 % الياف به ضايعات تبديل مي شوند . در دانشگاه کرنل در آمريکا روشي تحت عنوان «ريسندگي الکتريکي» ابداع شده که با استفاده از اين روش از ضايعات پنبه محصولاتي مانند کلافهاي پنبه و نخ البته با کيفيت پايين تر توليد ميکنند . دانشمندان علوم پليمر از اين روش براي توليد نانو فيبرها از سلولز که 90% الياف پنبه را تشکيل مي دهد استفاده کرده اند و اليافي کمتر از 100 نانومتر توليد کرده اند که 1000 بار کوچکتر از الياف فعلي است . 

 يکي از کاربردهايي که براي اين الياف ريز سلولزي بيان شده جذب آفت کش ها و کودهاي شيميايي از محيط براي جلوگيري از ورود آنها به اکوسيستم و رها کردن مجدد اين مواد در محيط در مواقع مورد نياز است . 
از ديگر محصولات فناوري نانو ، نانو کاتاليزورها هستند که قابليت تبديل روغن هاي گياهي به سوخت را جهت ايجاد منابع جديد انرژي دارند .
پيشرفت در زمينه علوم گياهي ، کشاورزي و صنايع غذايي رابطه مستقيمي با پيشرفت در تحقيقات زيست شناسي سلولي و مولکولي دارد . توليد ابزارهاي جديد تحول شگرفي در تحقيقات سلولي و مولکولي ايجاد کرده است . امروزه ميکروسکوپ هايي که قابليت ايجاد مشاهده در مقياس نانو را دارند در توسعه علوم زيستي نقش مهمي را ايفا مي کنند.

انجام نقشه یابی مولکولی و گزینش به کمک مارکر برای بهبود صفات کمی و کیفی گیاهان زراعی

اگرچه، گیاهان زراعی در ابتدا بواسطه نتایج جستجوی غیرهدفمند انسان (برای منابع مناسب غذا) رو به تکامل نهادند امروزه این امر بیشتر از طریق برنامه های اصلاحی مدبرانه حاصل می شود. در حالیکه تغییرات در فعالیتهای زراعی و مکانیزاسیون کشاورزی، تاثیر چشمگیری بر بهره وری زراعی داشته اند، بهبود عملکرد اغلب گیاهان به سبب بهبود ژنتیکی آنها بوده است. علیرغم پیشرفتهای حاصله، بهبود بیشتر عملکرد و کیفیت محصولات، به سبب رشد جمعیت، افزایش قیمت نهاده هایی چون آب، کود و انرژی و ملاحظات مربوط به اثرات کودها و سموم شیمیایی بر زیست بوم و تغییر سریع سلایق مصرف کنندگان، مورد درخواست مستمر قرار دارد.     

اصلاح نباتات، بعنوان فرآیند مورد استفاده در طی قرنها، به میزان زیادی به گزینش صفات مطلوب بستگی دارد. این گزینشها اغلب شامل چرخه های متعدد اصلاحی بمنظور انتقال خصوصیات مطلوب زراعی و کیفی از والدین متفاوت به یک ژنوتیپ منفرد می باشند. پیشرفتهای جدید در بیوتکنولوژی منجر به توسعه ابزارهای بدیعی که نوید بخش اصلاح نباتات سریعتر و دقیق تر می باشند شده است. در این میان، مارکرهای مولکولی نوید بخش ترین ابزارها هستند. مارکرهای مولکولی قطعاتی از DNAگیاه هستند که اصلاحگران برای تشخیص حضور و یا عدم حضور آللهای مورد علاقه در گیاهان مورد آزمایش بکار می برند و بنابراین از آنها بعنوان ابزارهای گزینش بهره می برند. گزینش گیاهان مطلوب برپایه مارکرهای متصله را در اصطلاح گزینش به کمک مارکر(MAS)نامند. با استفاده از مارکرهای مولکولی، اصلاحگران می توانند روشهای گزینش برپایه فنوتیپ، که شامل گیاهان در حال رشد تا گیاهان بالغ است، را کوتاهتر ساخته و خصوصیات فیزیکی آنها را بمنظور آگاهی از ساختار بنیادین ژنتیکی آنها مورد بررسی دقیق قرار دهند. سیستمهای مارکرهای مولکولی مختلف توسعه یافته و برای استفاده تکامل یافته اند.

 

ادامه نوشته

انسان و انسانیت

عکس و تصویر انسان باش تا با تو به انسانیت رفتار کنند....نترس که خوبی هایت بی جواب بماند....بنده ...

از میان دو واژه ی انسان و انسانیت

اولی در میان کوچه ها

و دومی در لابلای کتابها سرگردان است . . .

(ویکتور هوگو)

Gene Runner

Gene Runner نرم افزاری بسیار خوب و رایگان برای آنالیز توالی DNA است. از قابلیت های مهم این نرم افزار می  توان به موارد زیر اشاره کرد:

فراهم کردن اطلاعات مفید و خصوصیات توالی (annotation)

جستجوی توالی های DNA برای مکان های برشی

جستجوی توالی های پروتئینی برای مکان های برشی پپتیداز

ترجمه DNA به توالی پروتئین و جستجوی ORF

طراحی پرایمر برای PCR و توالی یابی

امکان ترازبندی چندگانه توالی (multiple sequence alignments)

 

این نرم افزار را می توانید بصورت رایگان از لینک زیر دانلود نمایید:

(برای ویندوز 32 بیتی)

 

(برای ویندوز 64 بیتی)

کنفرانس های بین المللی آینده در حوزه های ژنتیک، بیوتکنولوژی، بیوانفورماتیک، زیست شناسی و کشاورزی

اخبار مربوط به کنفرانس های آینده را می توانید از طریق لینک های زیر مشاهده بفرمایید:

 

Bioinformatics

Biotechnologhy

Biologhy

Genetics

Agriculture

معرفی گیاه دارویی: انگور فرنگی خاردار

انگور فرنگی خاردار

انگورفرنگي خاردار
ملين- مدر - نشاط آور - اختناق كبد – رماتيسم- نقرس - امراض جلدي – لاغركننده- سنگ كليه - دفع اسيد اوريك - سوختگي‌هاي سطحي – سرمازدگي- آب آوردن انساج و...
 
در اصطلاح مازندران به آن گالش انگور مي‌گويند. كه درختچه‌اي است خاردار ارتفاع آن كمتر از 2 متر است برگهاي آن قلبي و نوك تيز مي‌باشد. گلهاي آن سبز يا متمايل به ارغواني است. ميوه به اندازة يك نخود به رنگ سبز مغز پسته‌اي مي‌باشد.
1.     طبع آن سرد است.
2.     به خاطر لعابي كه دارد ملين مي‌باشد.
3.     مدر است.
4.     در خوردن آن افراط نشود كه مضر است.
5.     انگور فرنگي خاردار سرشار از ويتامين C ، B ، A و آهن و املاح معدني است.
6.     غوره انگور فرنگي بسيار ترش است.
7.     خوردن انگور فرنگي نشاط آور است.
8.     انگور فرنگي خاردار ضد اختناق كبد است و از جمع شدن خون در جگر جلوگيري مي‌كند.
9.     كساني كه مبتلا به بيماري رماتيسم هستند از انگور فرنگي استفاده كنند.
10.  براي نقرس مفيد است 10 صبح و 5 عصر ميل شود.
11.  مفيد جهت امراض جلدي مي‌باشد.
12.  براي آب آوردن انساج مفيد است.
13.  كساني كه سنگ كليه دارند انگور فرنگي بخورند و 5 گرم برگ آن را در يك ليتر آب جوش دم كرده سپس هر 3 ساعت يك ليوان ميل كنند.
14.  براي دفع اسيد اوريك از دم كردة برگ درخت آن به مدت هفت روز استفاده كنند. (5 گرم در 100 گرم آب دم كرده و ناشتا بنوشند).
15.  براي سوختگي‌هاي سطحي و سرمازدگي له كردة انگور را به صورت ضماد روي زخم‌ها بگذاريد.

 دم كردة برگ‌هاي آن قبل از غذا يك فنجان به مدت 14 روز ميل شود لاغركننده مي‌باشد.

ابدی

 http://www.pedaropesar.com/images/libs/news/motofareghe/news1/Love_2/eshgh-113.jpg

 

ﺗﻨﻬﺎ ﺻﺪﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯿﻤﺎﻧﺪ . . .
ﻭ ﺍﻣﺎﻥ ﺍﺯ ﺻﺪﺍﯼ ” ﺗﻮ ” ﮐﻪ ﺍﺑﺪﯼ ﺷﺪ ﺩﺭ ﮔﻮﺵ ﻣﻦ...

 

                                                                                                                 *فروغ*

گلدانی که سموم خانه را کاهش می دهد!

همواره شنیده‌ایم که گیاهان می‌توانند با تولید اکسیژن شرایط محیطی را برای زندگی انسان بهتر کنند. به همین دلیل محققان گلدان جدیدی به نام Clairy را طراحی کرده‌اند: یک گیاه آپارتمانی کوچک که درون یک گلدان سرامیکی دارای فن کاشته شده است و می‌تواند سموم موجود در هوا را مکش کند.

 ویژگی های گلدان Clairy, گلدان Clairy, راههای کاهش سموم خانهناسا مدتی پیش با انجام یک مطالعه مجموعه‌ای از گیاهانی را معرفی کرد که می‌توانند در کاهش آلاینده‌هایی همچون بنزن، فرمالدئید و تری کلرواتیلن تا حد زیادی موثر باشند. عوامل مختلفی همچون رنگ‌، فرش، اسباب بازی های پلاستیکی، مواد شوینده، مبلمان و غیره می‌توانند موجب آلودگی هوای داخلی خانه شوند.

Image result for clairy

ویژگی های گلدان Clairy,کشفیات علمی, راههای کاهش سموم خانهگلدان Clairy می‌تواند سموم موجود در هوا را مکش کند

 

Image result for clairy

 زمانی که در معرض این آلاینده‌های هوای داخلی قرار می‌گیریم دچار مشکلات پزشکی موقت همچون سوزش چشم‌ها، بینی و گلو می‌شویم. این آلاینده‌ها هم چنین می‌توانند موجب تشدید علایم بیماری‌هایی همچون آسم شوند. در صورتی که به صورت طولانی و مکرر در معرض این آلاینده‌ها قرار داشته باشیم بیماری‌هایی تنفسی، قلبی و حتی سرطان به سراغ ما خواهند آمد.

 http://cdn.thegadgetflow.com/wp-content/uploads/2016/03/Clairy4.jpeg

به همین دلیل است که گلدان Clairy می‌تواند تا حد زیادی مانع از این شود که افراد در معرض این سموم قرار بگیرند.

 گلدان Clairy,ویژگی های گلدان Clairy,راههای کاهش سموم خانهطراحان Clairy، چند گیاه را که توسط ناسا در زمینه کاهش آلاینده‌ها و سموم هوا تایید شده‌اند، انتخاب کرده‌اند. اما یک گیاه نمی‌تواند به تنهایی تاثیر اثربخشی بر حجم زیاد سموم موجود در هوا داشته باشد. به این ترتیب طراحان این گیاهان را درون گلدان‌های دست سازی کاشته اند که دارای یک فن داخلی است و می‌تواند هوا را به داخل خاک مکش کرده و درنتیجه گلدان نقش فیلتر را برای هوای خانه ایفا می‌کند.

در صورت استفاده از خاک صنعتی در گلدان Clairy، کاهش سموم و آلاینده‌ها به 93 درصد می‌رسد.

  مطابق با مطالعه‌ای که توسط طراحان و زیست شناسان دانشگاه فلورانس انجام شده است، Clairy می‌تواند میزان آلاینده‌های موجود در هوا را به طور میانگین تا 85 درصد کاهش دهد. گلدان Clairy همچنین به چندین سنسور هوشمند مجهز شده است که در زمان واقعی میزان مفید بودن گلدان را برای کاهش سموم خانگی در اپلیکیشن Clairy نمایش می‌دهند. در صورت استفاده از خاک صنعتی در این گلدان، کاهش سموم و آلاینده‌ها به 93 درصد می‌رسد.

https://ksr-ugc.imgix.net/assets/011/096/079/66fc2e68e2705c1f2e1a40a4939baf18_original.jpg?w=639&fit=max&v=1462374120&auto=format&q=92&s=c14689e1f0ba2b53ac8d199f60032152

 ویژگی های گلدان Clairy,راههای کاهش سموم خانه,گلدانگلدان Clairy به چندین سنسور هوشمند مجهز شده است.

  با وجود اینکه سیستم‌های تصفیه هوای زیادی در بازار موجود است، مزیت Clairy بکارگیری یک سیستم تصفیه طبیعی است. این گلدان در جولای سال 2015 میلادی ساخته شد و به سرعت به شهرت رسید.

عطر تو

 

 

همه چیز را میتوان حاشا کرد جز … 

عطر آنکه دوستش داری...