فعالیت مجدد و تشکر از همراهان و دوستان در 12 سال فعالیت وبلاگ

سلام و تشکر از همراهان و دوستان در 12 سال فعالیت این وبلاگم ...

امیدوارم پس از وقفه ی طولانی از این پس از همکاری تک تک شما عزیزان بتونم استفاده کنم

تفاوت بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک :

معرفی رشته ی بیوتکنولوژی و گرایشهایش:
رشته بیوتکنولوژی یک رشته کاربردی و میان رشته ای مهندسی علوم است که قلمرو آن حداقل 33 حوزه تخصصی علوم را در برمی گیرد. این رشته در کشور ما از سال 1378 در دانشکده علوم دانشگاه تهران در مقطع دکترای پیوسته ارائه می شود.
این رشته از سه مرحله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تشکیل شده است که دانشجویان در مرحله کارشناسی پس از گذراندن موفقیت آمیز132 واحد دروس مشترک معرفتی- نظری، علوم پایه، پزشکی، مهندسی و مبانی بیوتکنولوژی به اضافه آموختن زبان انگلیسی در حد 550 نمره تافل و آشنایی کامل با یک زبان برنامه نویسی کامپیوتر در صورتی که معدل آنها در هر نیمسال تحصیلی 15 باشد، می توانند وارد مرحله دوم یعنی مقطع کارشناسی ارشد شوند که در این مقطع یکی از 6 گرایش بیوتکنولوژی میکروبی، بیوتکنولوژی پزشکی، بیوتکنولوژی محیطی و دریایی، بیوتکنولوژی مولکولی، فرآورش زیستی و بیوتکنولوژی کشاورزی (گیاهی) را انتخاب کرده و بعد از گذراندن 48 واحد در یکی از گرایشهای تخصصی، و انجام معادل 6 واحد پژوهشهای انفرادی و ارائه 2 واحد سمینار از مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل می شوند. در این مرحله در صورتی که میانگین نمرات دروس مقطع کارشناسی ارشد آنها حداقل 16 باشد، می توانند در امتحان جامع شرکت کنند و در صورت موفقیت در این امتحان، وارد مرحله دکترای تخصصی (
D.Ph ) خواهند شد و رسما برای ثبت پایان نامه دکتری اقدام کنند.
به عبارت دیگر دانشجویان این رشته نیز برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد و دکتری باید شرایط لازم را داشته باشند، یعنی باید میانگین معادل بالایی داشته و در آزمون جامع موفق شوند اما در یک آزمون رقابتی شرکت نمی کنند.

توانایی های لازم:
رشته بیوتکنولوژی از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی فیزیک و علوم تجربی دانشجو می پذیرد چرا که بعضی از گرایشهای این رشته به علوم پزشکی و بعضی دیگر از گرایشها به رشته های مهندسی مربوط می شود.
گفتنی است که دوره دکترای مستقیم بیوتکنولوژی، دوره آموزشی خاصی است که مناسب با توانایی های دانشجویان سرآمد به صورت پیوسته و فشرده تنظیم شده است و با پذیرش دانشجویانی که از نظر بهره هوشی، قدرت درک و استدلال، توان نوآوری و خلاقیت، خودآموزی و استفاده مناسب از وقت، علاقه و انگیزه شدید به یادگیری و توانایی های ذهنی و روانی سرآمد همگنان خود هستند، آنان را برای اخذ درجه دکتری در این رشته آماده می کنند.
از همین رو نیمی از ظرفیت پذیرش این رشته به داوطلبانی اختصاص دارد که در مرحله ما قبل نهایی المپیادهای دانش آموزی ریاضی، فیزیک، شیمی، کامپیوتر و زیست شناسی پذیرفته شده باشند و نیمی دیگر نیز به داوطلبانی که از طریق آزمون سراسری وارد شده و نمره کل آزمون سراسری آنها از 10000 کمتر نباشد. برای مثال در اولین سال ارائه این رشته، آخرین رتبه قبولی 173 و در سال دوم، آخرین رتبه قبولی 150 بود.
در ضمن از پذیرفته شدگان این رشته، مصاحبه علمی به عمل می آیند تا دانشجویانی که واقعا علاقه مند بوده و انگیزه علمی لازم را دارند، وارد این رشته شوند.

موقعیت شغلی در ایران:
رشته بیوتکنولوژی، یک رشته جدید است و بی شک مدتی زمان خواهد برد تا فارغ التحصیلان آن، جایگاه واقعی خویش را پیدا کنند اما این به معنای آن نیست که موقعیت شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته مهیا نمی باشد. چون زمینه کار بیوتکنولوژی در داخل کشور مساعد است و برای مثال در حال حاضر عده ای از دانشجویان دوره دکترای میکروبیولوژی که در زمینه بیوتکنولوژی میکروبی مطالعه می کنند، بر روی آبهای شور کشور مثل دریاچه ارومیه که امکان رشد موجودات در آن پیچیده و مشکل است، تحقیق می کنند تا با بهره گیری از تکنیک های بیوتکنولوژی، محیطی مناسب برای رشد موجودات دریایی در داخل آن فراهم آورند.
از سوی دیگر فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان نیروی انسانی متخصص برای مدیریت میانی و هدایت امور فنی خطوط تولید، مزارع و آزمایشگاهها مشغول به فعالیت شوند.

درسهای این رشته در طول تحصیل
دروس مشترک بین گرایشهای مختلف بیوتکنولوژی:
روانشناسی عمومی، فلسفه عمومی، فلسفه هنر و زیبایی شناسی، فلسفه و روش شناسی علوم، تاریخ علم، روش تحقیق، مبانی منطق، منطق ریاضی، اصول مبانی مدیریت صنعتی، آشنایی با قرآن کریم، مبانی علم و حقوق و روابط بین الملل، اصول علم اقتصاد، ریاضی عمومی، آمار و احتمالات، محاسبات علمی عددی، شیمی عمومی، شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی فیزیک، مکانیک، الکتریسیته و مغناطیس، موج و حرارت، فیزیک جدید، زیست شناسی عمومی، زیست شناسی سلولی،زیست شناسی مولکولی، ژنتیک عمومی، ژنتیک میکروارگانیسم ها، اصول مهندسی ژنتیک، میکروبیولوژی عمومی، میکروبیولوژی کاربردی، بیوشیمی ساختمانی، متابولیسم، روش های بیوشیمی و دستگاهها، ایمنی شناسی، زیست شناسی پرتوی، اصول مهندسی بیوشیمی، موازنه جرم و انرژی، مکانیک سیالات، انتقال حرات، انتقال جرم، مبانی بیوتکنولوژی پزشکی، مبانی بیوتکنولوژی مولکولی، مبانی بیوتکنولوژی کشاورزی، مبانی بیوتکنولوژی محیطی، مقررات زیست ایمنی.
دروس تخصصی گرایش بیوتکنولوژی پزشکی:
ایمونوژنتیک، ایمنی شناسی سلولی - مولکولی، ژنتیک پزشکی، متابولیت های میکروبی، فاراماکوژنتیک، فرآورده های نوترکیب، مهندسی ژنتیک پیشرفته، آنزیمولوژی.
دروس تخصصی گرایش بیوتکنولوژی محیطی و دریایی:
فروشوئی میکروبی، تصفیه بیولوژیکی فاضلابها، تصفیه بیولوژیکی آلاینده های خطرناک، آلودگی دریا و بیوتکنولوژی دریایی، پاکسازی زیستی، مدلسازی و شبیه سازی فرآیندها، معادلات دیفرانسیل، شیمی فیزیک، میکروبیولوژی محیطی.
دروس تخصصی گرایش بیوتکنولوژی مولکولی:
بیوفیزیک سلولی مولکولی، مهندسی ژنتیک پیشرفته، آنزیمولوژی، ساختمان و عمل پروتئین ها، ساختمان و عمل اسیدهای نوکلئیک، زیست شناسی مولکول پیشرفته، بیولوژی سلولی- مولکولی تکوینی، شیمی فیزیک.
دروس تخصصی گرایش فرآورش زیستی:
مهندسی واکنش های شیمیایی، فرآیندهای جداسازی، طراحی راکتورهای بیوشیمیایی(بیوراکتورها)، مبانی بیوتکنولوژی تخمیر، پدیده های انتقالی در سیستم های بیوشیمی، کنترل فرآیند، طرح و اقتصاد مهندسی، معادلات دیفرانسیل، شیمی فیزیک.
دروس تخصصی گرایش بیوتکنولوژی کشاورزی:
سیتوژنتیک(کلاسیک و نوین)، اصول اصلاح نباتات، اصلاح نباتات پیشرفته، کشت بافت گیاهی و کاربردهای آن، تعیین نقشه ژنی گیاهی(کلاسیک ونوین)، ژنتیک مولکولی گیاهی، روشهای نوین انتقال ژن به گیاهان، آفات و بیماریهای گیاهی، مهندسی ژنتیک پیشرفته.
دروس تخصصی گرایش بیوتکنولوژی میکروبی:
میکروبیولوژی محیطی، فیزیولوژی میکروارگانیسم ها، پدیده های تخمیری، پروتئین ها و پلی ساکاریدهای میکروبی، بیوتکنولوژی غذایی، بیوتکنولوژی آرکی باکترها، آنتی بیوتیکها، بیوتکنولوژی قارچ ها.


معرفی رشته مهندسی ژنتیک:
کاربردهای مهندسی ژنتیک تقریبا نامحدود به نظر می‌رسد. این علم کاربردهای زیادی در علوم پایه و همچنین تولیدات صنعتی ، کشاورزی و علوم پزشکی دارد. در زمینه علوم پایه ، بررسیهایی مانند مکانیزمهای همانند سازی
DNA و بیان ژنها در پروکاریوتها ، یوکاریوتها و ویروسها و همچنین چگونگی ساخته شدن و تغییرات پروتئینهای داخلی سلول و همچنین مکانیزم ایجاد سرطان از جمله کاربردهای مهندسی ژنتیک است. در زمینه کشاورزی که زمینه بسیاری از کاربردهای مهندسی ژنتیک بوده است، تولید گیاهان مقاوم به آفات گیاهی و خشکی ، تولید گیاهان پرمحصول و تولید گاوهای دارای شیر و گوشت بیشتر ، را می‌توان نام برد. در زمینه کاربردهای انسانی ، تشخیص بیماریهای ارثی ، تولید انسولین انسانی ، تولید هورمون رشد انسان و ... را می‌توان نام برد.
اهمیت بعضی از اصول علمی ، در زمان کشف آنها مشخص نمی‌شود، بلکه پس از مدت زمانی که می‌گذرد ارزش آنها معلوم می‌شود. یکی از مثالهای روشن این مساله کشف ساختمان سه بعدی
DNA بوسیله واتسون و کریک در سال 1953 بود. این ساختمان نسبتا ساده باعث شد تا دانشمندان سیستمهای مختلف ژنتیکی را بررسی کنند. اما مطلب به همین جا ، ختم نشد و دانشمندان مختلف سعی کردند که از این اطلاعات استفاده نمایند. هدف آنها نیز بیان ساده‌ای داشت. آنها خواستند تا یک DNA را از یک موجود بگیرند و در موجود دیگر وارد نمایند تا اثرات آن ژن در موجود ثانویه بروز کند.

این علم نوین که به تدریج جای خود را در بین علوم دیگر پیدا کرد، با عناوین چون زیست مولکولی ، مهندسی ژنتیک و نهایتا
DNA نوترکیب (Recombinant DNA) نامیده می‌شود. مثالی معروف از کارهای مهندسی ژنتیک تولید یک نوع باکتری اشرشیاکلی (E.Coli) است که قادر است انسولین انسانی بسازد. یا تولید گیاهان مقاوم به شوری و خشکی.
مراحل مهندسی ژنتیک

* انتخاب ژن مورد نظر
* جداسازی ژن مورد نظر
* وارد کردن ژن مورد نظر در حامل
* تکثیر ژن در میزبان مناسب
* انتقال حامل ژن به سلول هدف
* تکثیر سلول هدف

انواع مارکرها

بر اساس تعریفی که استنزفلد در 1986 ارایه داد، واژه مارکر معمولاً برای مارکر لوکاس به کار می رود. هر ژنی جایی در طول کروموزوم به نام لوکاس دارد. ژن ها می توانند از طریق جهش به چندین شکل متفاوت تبدیل شوند که آلل (یا شکل های آللی) نامیده می شوند. تمامی شکل های آللی یک ژن در یک جایگاه در کروموزوم های هومولوگ قرار می گیرند. هنگامی که شکلهای آللی یک لوکاس یکسان باشند، گفته می شود که ژنوتیپ، هوموزایگوت (در این لوکاس) است، در حالی که شکلهای آللی متفاوت، هتروزایگوت را ایجاد می نمایند. در موجودات دیپلویید، ژنوتایپ با دو شکل آللی کروموزوم های هومولوگ ایجاد می گردد. بنابراین مارکرهای مولکولی عبارتند از تمامی مارکرهای لوکاس های مربوط به DNA (مارکرها میتوانند بیوشیمایی یا مورفولوژیک نیز باشند).

منبع : بیوتکنولوژی گیاهی 

ادامه نوشته

اولین همایش علوم کشاورزی با تاکید بر تنش های غیر زیستی -شهریور 92



مطالعه و شناسایی تنش های غیرزیستی مانند خشکی، شوری، گرما و سرما
تاثیرات تنش های غیرزیستی بر کشاورزی (زراعت، باغبانی، گیاهان دارویی، خاکشناسی ، آبیاری و …)
روشهای کاهش اثرات تنش های غیرزیستی بر کشاورزی
روشهای جبران خشارت ناشی از اثرات تنش های غیرزیستی بر کشاورزی مانند بیمه، توزیع اعتبارات و
مدیریت تنش های غیرزیستی مانند ریسک، بحران، تجارب سایر کشورها
برنامه ریزی و مدیریت بهینه کمی و کیفی منابع آب جهت حفاظت از دریاچه ارومیه
روشهای افزایش کاراِیی مصرف آب ، کود، سم و
نقش ترویج و بهره برداران و سازمانهای مردم نهاد در مدیریت تنش های غیرزیستی
راهکارهای استفاده بهینه از آبهای شور، پساب فاضلاب شهری و صنعتی
ضرورت توجه به کشاورزی شور و کاشت گیاهان مقاوم به شوری و خشکی

محورهاي همايش

برگزار كنندگان: دانشگاه پیام نور آذربایجان غربی - مرکز نقده
مهلت ارسال چكيده مقالات: 
مهلت ارسال متن كامل مقالات: 31 خرداد 1392
تاريخ برگزاري همايش: 27 و 28 شهریور 1392

سايت همايش: ncaspnu.ir
تلفن تماس دبيرخانه: --
آدرس دبيرخانه: دانشگاه پیام نور آذربایجان غربی - مرکز نقده
محل برگزاري: نقده
ایمیل: info@ncaspnu.ir

امتزاج

pic

وبلاگ جدید من


اطلاعيه ‌سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ كشور در باره‌ تاريخ، نحوه پرينت كارت ‌ و محل‌ رفع نقص كارت‌ شركت در آز


سازمان سنجش آموزش كشور بدين وسيله به اطلاع كليه داوطلبان متقاضي شركت درآزمون ورودي دوره دكتري تخصصي (Ph.D ) نيمه متمركز سال 1392مي‌رساند كه كارتهاي شركت در آزمون براي كليه داوطلبان آزمون مذكور از روز دو‌شنبه مورخ 14/12/1391 براساس مندرجات بند «الف» اين اطلاعيه بر روي سايت سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني www.sanjesh.org قرار مي‌گيرد و داوطلبان درصورت وجود نقص احتمالي مي بايستي بر اساس توضيحات مندرج در بند ج اطلاعيه از ساعت 8 الي 12 و 14 الي 17 روز چهارشنبه مورخ 16/12/1391 لغايت روز پنج‌شنبه مورخ 17/12/1391 به حوزه هاي‌ رفع نقص كارت شركت درآزمون مندرج در جدول ذيل مراجعه نمايند. ضمناً براساس برنامه زماني پيش بيني شده آزمون دكتري (Ph.D ) سال 1392در دو نوبت صبح و بعد ازظهر روز جمعه مورخ 18/12/91 در 37 شهرستان مختلف كشور برگزار خواهد شد فرآيند برگزاري آزمون در نوبت صبح راس ساعت 00/8 صبح و فرايند برگزاري آزمون در نوبت بعداز ظهر راس ساعت30/14مي باشد. نام و آدرس حوزه امتحاني بر روي كارت شركت در آزمون داوطلبان مشخص گرديده است. ضمناً ساير اطلاعات ديگر در برگ راهنماي شركت در آزمون كه بر روي سايت سازمان سنجش آموزش كشور قرار گرفته قابل پرينت و دريافت مي‌باشد.  الف‌ - نحوه‌ و زمان پرينت كارت شركت در آزمون  كارتهاي‌ شركت در‌ آزمون‌ كليه‌ داوطلبان‌ از روز دوشنبه مورخ 14/12/1391 براي مشاهده و پرينت بر روي سايت سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني www.sanjesh.org قرار خواهد گرفت. لذا كليه‌ داوطلبان‌ متقاضي شركت‌ ‌ در آزمون‌، براي پرينت كارت شركت در آزمون بايد در تاريخ تعيين شده به شرح فوق به سايت اينترنتي سازمان مراجعه نموده و با وارد نمودن اطلاعات درخواستي يك نسخه پرينت از كارت شركت در آزمون تهيه نمايند. بنابراين داوطلبان اين آزمون براي پرينت كارت شركت در آزمون بايد منحصراً به روش فوق اقدام و براساس تاريخ و آدرس تعيين شده بر روي كارت شركت در آزمون ، به حوزه امتحاني مربوط مراجعه نمايند. بديهي است براي شركت در جلسه آزمون همراه داشتن پرينت كارت شركت در آزمون و هم چنين اصل كارت ملي و يا اصل شناسنامه عكسدار و ارائه آن الزامي است. تذكرمهم : با توجه به برگزاري آزمون دكتري (Ph.D) سال 1392 در دو نوبت صبح و عصر، براي داوطلبان متقاضي شركت در آزمون مذكور دو كارت شركت در آزمون در نظر گرفته شده است كه داوطلبان لازم است نسبت به پرينت هر دو كارت (نوبت صبح و نوبت عصر) اقدام و براي شركت در آزمون هر نوبت از كارت مربوط به همان نوبت استفاده نمايند. ب‌ ـ آدرس و محل‌ رفع نقص كارت شركت در آزمون  آدرس و محل رفع نقص كارت شركت در ‌آزمون‌كليه‌داوطلبان برمبناي استان محل اقامت آنان (براساس بند 34 تقاضانامه ) به شرح جدول ذيل مي‌باشد. ج- تذكرهاي‌ مهم‌  1-با توجه به اطلاعات مندرج بر روي كارت شركت در آزمون ، چنانچه داوطلبان مغايرتي در اطلاعات مندرج در بندهاي 1، 2 ، 4 ، 5 ، 6 ،10، 11، 12 ،13و 15 (شامل نام خانوادگي و نام ، سال تولد، شماره شناسنامه ،كدملي ،معدل مقطع كارشناسي ، معدل مقطع كارشناسي ارشد، تاريخ فارغ التحصيلي كارشناسي ارشد ، موسسه فارغ التحصيلي كارشناسي ارشد ، هيات علمي (مربي آموزشي رسمي)) كارت شركت در آزمون مشاهده نمودند، لازم است براي اصلاح مورد يا موارد مذكور از طريق لينك مربوط حداكثر تا تاريخ 19/12/1391 به سايت اينترنتي سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني www.sanjesh.org مراجعه و با ورود به قسمت پرينت كارت شركت در آزمون دكتري(Ph.D ) و ورود به لينك ويرايش اطلاعات، نسبت به اصلاح موارد اقدام نمايند و داوطلبان در صورتيكه نسبت به بندهاي 3و 7 (جنس و معلوليت ) كارت شركت در آزمون مغايرتي مشاهده نمودند، لازم است در روزهاي چهارشنبه مورخ 16/12/ 1391 و پنجشنبه مورخ 17/12/91 از ساعت 8 الي12 و 14 الي17 به نماينده سازمان سنجش مستقر در باجه رفع نقص حوزه مربوط (براساس جدول ذيل ) مراجعه نمايند و موضوع را پيگيري نموده تا مشكل برطرف گردد. ضمنا در خصوص تغيير بندهاي 9 و 18 (كد رشته امتحاني و محل برگزاري آزمون ) هيچگونه تقاضايي پذيرفته نخواهد شد . 2- چنانچه مغايرتي در اطلاعات مندرج در بند 14 (سهميه ثبت نامي )كارت شركت در آزمون داوطلبان وجود دارد (براي داوطلبان متقاضي استفاده از سهميه رزمندگان-سپاه پاسداران ، وزارت جهاد كشاورزي و ستاد كل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران ) لازم است براي روشن شدن وضعيت سهميه خود حداكثر تا تاريخ21/12/91 به ارگان مربوط مراجعه نماييد(داوطلباني كه ارگان تاييد كننده سهميه آنان بنياد شهيد و امور ايثار گران مي باشد لازم است حداكثر تا تاريخ 19/12/91 بامراجعه به قسمت ويرايش كارت شركت در آزمون دكتري سال 1392 در سايت سازمان سنجش آموزش كشور و وارد نمودن شماره ايثار گري شامل يكي از موارد (كد آزادگي-كد جانبازي-شماره پرونده شهيد) اقدام تا در صورت تاييد سهميه توسط ارگان ذيربط، سهميه براي ايندسته از داوطلبان اعمال و در غير اين صورت با سهميه آزاد گزينش خواهند شد و هيچ گونه اعتراضي قابل قبول نمي باشد . 3- به داوطلبان توصيه مي‏شود كه مندرجات برگ راهنما را كه همراه باكارت شركت در آزمون بر روي سايت سازمان قرار گرفته است و قابل پرينت مي‌باشد دقيقاً مطالعه نمايند و با توجه به شماره داوطلبي مندرج در كارت شركت در آزمون و بر اساس آدرس حوزه‏هاي امتحاني كه بر روي كارت شركت در آزمون درج گرديده است حوزة امتحاني خود را شناسائي نمايند. 4-چنانچه كارت شركت در آزمون داوطلب فاقد عكس مي‌باشد يا عكس روي كارت داراي اشكالاتي از جمله فاقد مهر بودن عكس، واضح نبودن عكس و ... مي‌باشد ضروري است از ساعت 8 الي 12 و 14 الي 17 روز چهارشنبه مورخ 16/12/1391 لغايت روز پنج شنبه مورخ 17/12/ 1391 شخصاً با به همراه داشتن سه قطعه 4*3 (كه در سال جاري تهيه شده باشد) و كارت ملي يا شناسنامه عكسدار به نماينده سازمان سنجش مستقر در باجه رفع نقص حوزه مربوط (براساس جدول ذيل‌) مراجعه نمايند و موضوع را پيگيري نموده تا مشكل برطرف گردد. 5-داوطلبان براي حضور در جلسه آزمون بايد علاوه بر پرينت كارت شركت در آزمون ، اصل كارت ملي ويا شناسنامه عكسدار و چند مداد سياه نرم پر رنگ، مداد پاكن، مدادتراش و سنجاق به همراه داشته باشند. از ورود داوطلباني كه كارت شركت در آزمون و كارت شناسايي (كارت ملي يا شناسنامه عكسدار) به همراه نداشته باشند به جلسه آزمون ممانعت به عمل خواهد آمد. 6- از آوردن وسائل اضافي به جلسه آزمون (بجز مدارك مندرج در بند 5 فوق) و هرگونه وسيله ارتباطي ، الكترونيكي، و محاسباتي ( از قبيل تلفن همراه ، پيجر و ماشين حساب) ، كيف دستي، ساك دستي،كتاب، جزوه، اكيداً خودداري نمايد. بديهي است كه به همراه داشتن هركدام از وسايل مندرج دراين بند به عنوان تقلب و تخلف تلقي و با داوطلبان ذيربط برابر آيين نامه تقلب و تخلف رفتار خواهد شد. قانون رسيدگي به تخلفات و جرايم در آزمونهاي سراسري ماده 5- تخلفات وجرايم در اين قانون مشتمل بر موارد زير است: الف- ارتكاب هرگونه عملي كه موجب بي‌نظمي در برگزاري آزمون گردد يا همراه داشتن هرگونه وسيله غيرمجاز از قبيل وسايل ارتباط الكترونيكي و دستگاههاي حافظه‌دار. ب- ارتكاب هرگونه عمل خلاف مقررات كه آزمون داوطلب را از نظر علمي خدشه دار سازد از قبيل : 1- ارائه مدرك يا گواهي مجعول يا تصوير گواهي مجعول براي شركت در آزمون. 2- تباني با داوطلبان يا افراد خارج از حوزه امتحاني يا دست‌اندركاران آزمون از قبيل عوامل اجرايي و طراحان سوال براي تخلف در آزمون. 3- ثبت‌نام در آزمون با هويت مجعول يا شركت در جلسه آزمون به جاي داوطلب اصلي. ج- استفاده از هرگونه وسيله غيرمجاز از قبيل وسايل ارتباط الكترونيكي و دستگاههاي حافظه‌دار. د- كمك به داوطلب خارج از ضوابط برگزاري آزمون جهت پاسخ به سوالات. هـ- دسترسي غيرمجاز به اطلاعات مربوط به داوطلبان يا استفاده غير مجاز از آنها. و- هرگونه تغيير غيرمجاز سوالات، اوراق و پاسخنامه‌هاي داوطلبان يا ساير مدارك و دفاتر مربوط به آزمون. ز-افشاي سوالات آزمون يا تلاش در جهت دستيابي و افشاي آن يا شركت يا معاونت در اين امر قبل يا حين برگزاري آزمون به هر نحو. ح- خريد يا فروش سوالات آزمون يا پاسخ آنها يا شركت يا معاونت در اين امر قبل يا حين برگزاري آزمون اعم از اينكه سوالات يا پاسخ آنها واقعي يا غيرواقعي باشد. ماده 6- هيأت‌هاي رسيدگي به تخلفات، صلاحيت صدور حكم به مجازاتهاي زير را درباره متخلفان دارند: الف- در مورد مشمولان بند (الف) ماده (5): اخطار كتبي با درج در پرونده داوطلب و اعلام به مراجع ذيربط يا محروميت از گزينش در آزمون همان سال. ب- در مورد مشمولان بند (ب) يا بند (ج) ماده (5): محروميت از گزينش علمي در آزمون همان سال و ابطال قبولي داوطلب در همان سال و محروميت از شركت در آزمون از يك تا ده سال بعد. تبصره- آراء هيأت‌هاي بدوي جز در مورد مشمولان بند (الف) ماده (6) اين قانون قابل تجديد نظر خواهي در هيأت تجديد نظر رسيدگي به تخلفات در آزمون‌ها مي‌باشد. ماده 7- در مورد مشمولان بندهاي (د)، (هـ)، (و) (ز) و (ح) ماده (5) هيأت‌هاي رسيدگي متهم را براي رسيدگي و اعمال جزاي نقدي از ده ميليون 10.000.000 ريال تا يك ميليارد (1.000.000.000) ريال يا حبس از يك تا پنج سال يا هر دو مجازات به محاكم دادگستري معرفي مي‌نمايند. ماده 8 – ارتكاب هر يك از اعمال موضوع ماده (5) چنانچه در قالب عضويت در يك گروه يا شبكه باشد موجب تشديد مجازات مي‌شود و تشكيل دهنده و سركرده گروه يا شبكه به حداكثر مجازات محكوم مي‌گردد. مجازات هر يك از اعضاء كه در ارتكاب تخلفات و جرايم فوق دخالتي نداشته باشند حسب مورد حداقل مجازات ذكر شده براي مرتكب مي‌باشد. ماده 9- رسيدگي در هيأت‌هاي رسيدگي به تخلفات در آزمون‌ها مانع از رسيدگي برابر ساير قوانين جزايي يا رسيدگي در هيأت‌هاي رسيدگي به تخلفات اداري يا هيأت‌هاي انتظامي اعضاي هيأت علمي يا كميته‌هاي انضباطي دانشجويان نيست و مرتكب علاوه بر مجازات مندرج در مواد (6) و (7) اين قانون به مجازات مقرر در ساير قوانين و مقررات محكوم مي‌گردد. ماده 10- در صورت محكوميت قطعي فردي به يكي از مجازاتهاي مندرج در اين قانون، به استثناي مجازات مندرج در بند (الف) ماده (6)، هيات رسيدگي به تخلفات در آزمون‌ها، قبولي وي در آزمون را ابطال مي‌نمايد. در اين صورت موسسه آموزشي مربوط از صدور و اعطاي هرگونه گواهي يا مدرك به وي خودداري خواهد نمود و چنانچه گواهي فارغ‌التحصيلي به وي اعطاء شده باشد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري يا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي يا وزارت آموزش و پرورش يا دانشگاه آزاد اسلامي ملزم به ابطال آن گواهي مي‌باشند. ماده 11- چنانچه با بررسي‌هاي فني و علمي، بين نمرات و رتبه اكتسابي داوطلبي و سوابق تحصيلي وي مغايرتهاي غيرمتعارف مشهود و اساسي از قبيل عدم تطابق معدل ديپلم و دوره پيش‌دانشگاهي با رتبه و نمره اكتسابي در آزمون وجود داشته باشد، با تأييد هيأت‌هاي بدوي رسيدگي به تخلفات در آزمون‌ها از داوطلب در يك يا چند درس عمومي و اختصاصي امتحان مجدد به عمل مي‌آيد. تعيين وضعيت نهايي آزمون اين داوطلب، بر اساس نتايج حاصل از امتحان مجدد بر عهده هيأت بدوي مي‌باشد. ماده 12- هر موسسه يا آموزشگاه علمي و آموزشي كه براي افزايش آمادگي داوطلبان شركت در آزمون‌هاي مورد بحث اين قانون فعاليت مي‌كند چنانچه در تخلفات ماده (5) مشاركت داشته باشد مجوز تاسيس آن لغو مي‌شود و مديران مسوول آنها علاوه بر محروميت دائمي از تاسيس و اداره اين گونه مراكز به مجازات‌هاي پيش‌بيني شده در اين قانون و ساير قوانين محكوم مي‌شوند و چنانچه موسسه يا آموزشگاه فاقد مجوز باشد مجازات مديران مسوول آنها حداكثر مجازات مندرج در ماده (6) مي‌باشد. تبصره- در مورد آموزشگاههايي كه فاقد مجوز باشند علاوه بر اقدام مراجع قانوني ذيربط مدعي‌العلوم نيز مي‌تواند راساً نسبت به اعلام جرم و پيگيري تخلفات آنان اقدام نمايد. درخاتمه‌اضافه‌ مي‌نمايد كه‌ داوطلبان درصورت لزوم مي‌توانند سوال يا سوالات خود را در اين خصوص از اين تاريخ لغايت روز پنج شنبه 17/12/1391 همه روزه بغیر از ایم تعطیل و در وقت اداری با شماره ‌تلفنهاي‌ 99-88923595 يابخش پاسخگويي اينترنتي سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني www.sanjesh.org در ميان بگذارند.   جدول شهرستان و آدرس محل رفع نقص كارت شركت در آزمون ورودي دوره دكتري تخصصي (Ph.D  ) نيمه متمركز سال 1392 براساس استان  محل اقامت داوطلبان   نام استان شهرستان محل رفع نقص محل رفع نقص كارت نشاني باجه‌هاي رفع نقص آذربايجان شرقي تبريز دانشگاه تبريز تبريز-بلوار29بهمن-دانشگاه تبريز-ساختمان مديريت خدمات آموزشي(كتابخاه مركزي سابق) آذربايجان غربي اروميه دانشگاه اروميه اروميه – كيلومتر 11 جاده سرو ـ پرديس نازلو ـ دانشگاه اروميه ـ حوزه معاونت آموزشي. اردبيل اردبيل دانشگاه محقق اردبيلي اردبيل- انتهاي خيابان دانشگاه- دانشگاه محقق اردبيلي ـ اداره كل امور آموزشي دانشگاه اصفهان اصفهان دانشگاه اصفهان اصفهان-دروازه شيراز-خيابان دانشگاه-درب شمالي دانشگاه اصفهان-حوزه معاونت آموزشي وتحصيلات تكميلي البرز كرج دانشگاه  خوارزمي -  حصارك كرج كرج- انتهاي خيابان شهيد بهشتي (حصارك) – ميدان دانشگاه – دانشگاه خوارزمي (تربيت معلم) كرج ايلام ايلام دانشگاه ايلام ايلام-ابتداي جاده مهران-روبروي سازمان همياري شهرداري ها-مجتمع فرهنگي ورفاهي دانشگاه ايلام بوشهر بوشهر دانشگاه خليج فارس بوشهر- خيابان شهيد ماهيني- دانشگاه خليج فارس- سازمان مركزي دانشگاه - اتاق شماره 111 تهران تهران حوزه خواهران : دانشگاه خوارزمي تهران   تهران- خيابان انقلاب-دروازه دولت-خيابان شهيد مفتح –دانشگاه خوارزمي (تربيت معلم تهران) تهران حوزه برادران : دانشكده آمار و انفرماتيك سازمان سنجش آموزش كشور تهران- ضلع شمال غربي ميدان فردوسي- كوچه شاهرود- دانشكده آمار و انفورماتيك سازمان سنجش چهار محال و بختياري شهركرد دانشگاه شهركرد شهركرد-بلوار رهبر-ساختمان حوزه معاونت آموزشي دانشگاه شهركرد خراسان جنوبي بيرجند دانشگاه بيرجند بيرجند- ميدان شهداء- خيابان دانشگاه – دانشكده هنر (مهندسي سابق) خراسان رضوي مشهد دانشگاه فردوسي مشهد مشهد-بلوار وكيل آباد-روبروي پارك ملت-درب شمالي دانشگاه فردوسي مشهد-دانشكده علوم اداري واقتصادي خراسان شمالي بجنورد دانشگاه بجنورد بجنورد- كيلومتر4 جاده اسفراين- دانشگاه بجنورد خوزستان اهواز دانشگاه شهيد چمران اهواز اهواز-جنب پل پنجم-دانشگاه شهيد چمران اهواز-مجتمع كلاسهاي درسي دزفول دانشگاه صنعتي جندي شاپوردزفول دزفول-مقابل پايگاه چهارم شكاري دانشگاه صنعتي جندي شاپوردزفول زنجان زنجان دانشگاه زنجان زنجان – كيلومتر 6 جاده تبريز - دانشگاه زنجان – ساختمان مركزي- واحد رايانه سمنان   سمنان دانشگاه سمنان سمنان – كيلومتر 3 جاده دامغان- پرديس شماره 2 دانشگاه سمنان- اداره كل امور آموزشي شاهرود دانشگاه صنعتي شاهرود شاهرود-بلواردانشگاه-درب اصلي دانشگاه صنعتي شاهرود-ساختمان مركزي-اداره كل آموزش سيستان وبلوچستان زاهدان دانشگاه سيستان وبلوچستان زاهدان– خيابان دانشگاه – روبروي بلوار معلم- درب ورودي مجتمع ورزشي 22 بهمن دانشگاه سيستان وبلوچستان زابل دانشگاه زابل زابل-كيلومتر 3جاده بنجار-پرديس جديد-ساختمان كلاسها(ابوسعيد سجزي)طبقه همكف فارس شيراز دانشگاه شيراز شيراز- خيابان ساحلي غربي- مجتمع فرهنگي و رفاهي دانشگاه شيراز قزوين قزوين دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) قزوين-انتهاي يلواردانشگاه-دانشگاه بين المللي امام خميني(ره)-قزوين-سايت كامپيوتري دانكده فني ومهندسي قم قم دانشگاه قم قم-جاده قديم اصفهان-بعد از شهرك قدس- دانشگاه قم-ساختمان مركزي دانشگاه كردستان سنندج دانشگاه كردستان سنندج-خيابان پاسدارن-خيابان دانشگاه-درب اصلي دانشگاه كردستان كرمان   كرمان دانشگاه شهيدباهنركرمان كرمان-بلوارجمهوري اسلامي-دانشكده فني ومهندسي دانشگاه شهيدباهنر كرمان رفسنجان دانشگاه ولي عصر(عج) رفسنجان رفسنجان- ميدان 22بهمن-دفترمركزي-معاونت آموزشي دانشگاه ولي عصر(عج)رفسنجان كرمانشاه كرمانشاه دانشگاه رازي كرمانشاه كرمانشاه-طاق بستان-باغ ابريشم-پرديس دانشگاه رازي كرمانشاه - دانشكده علوم كهكيلويه و بويراحمد ياسوج دانشگاه ياسوج ياسوج – ميدان معلم- خيابان دانشجو –دانشگاه ياسوج -  بالاتر ازميدان استاد– اداره تحصيلات تكميلي دانشگاه گلستان گرگان دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان گرگان-خيابان شهيد بهشتي-دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان گيلان رشت دانشگاه گيلان رشت- خيابان نامجو- جنب ورزشگاه شهيد عضدي – دانشكده علوم پايه دانشگاه گيلان لرستان خرم‌آباد دانشگاه لرستان خرم آباد- كيلومتر 5 جاده خرم آباد – تهران - دانشگاه لرستان مازندران بابلسر دانشگاه مازندران – سازمان مركزي دانشگاه مازندران بابلسر-خيابان پاسدارن-سازمان مركزي دانشگاه مازندران-درب روبروي اداره پست-دفتربرگزاري آزمونها بابل دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل بابل-خيابان دكتر شريعتي-دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل ساري دانشكده فني امام محمد باقر(ع)   ساري – بلوارخزر-خيابان شهيد مطهري-ميدان دانشجو-دانشكده فني امام محمد باقر(ع) مركزي اراك دانشگاه اراك اراك-ميدان شريعتي-درب جنوبي دانشگاه اراك هرمزگان بندرعباس دانشگاه هرمزگان بندر عباس-آزادشهر-بلوارافروز شهابي پور-مجتمع گفتگوي تمدنهاي دانشگاه هرمزگان همدان همدان دانشگاه بوعلي سينا همدان همدان – خيابان مهديه – روبروي پارك مردم -   دانشگاه بوعلي سينا همدان- ساختمان مركزي يزد يزد دانشگاه يزد يزد-بلوار دانشگاه–چهارراه پژوهش جنب بانك تجارت شعبه دانشگاه يزد-سردرب اصلي دانشگاه يزد روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور