مصرف کود های شیمیایی در کلزا



کود شیمیایی مورد نیاز براساس آزمون خاک تعیین میگردددر صورت فراهم نبودن امکانات آزمایشگاهی در یک توصیه کلی وبرای هر هکتار مقادیر 100-75 کیلوگرم سوپرفسفات تریپل، 150-100کیلوگرم سولفات پتاسیم وحدود150-200 کیلوگرم اوره، 20-10 تن کود آلی پوسیده و250 گوگرد کشاورزی پیشنهاد می گردد.

ادامه نوشته

تخمین کارایی مصرف عنصر در گیاه (PUE)

 

 کارایی مصرف عناصر در گیاهان زراعی به چند شکل در منابع تعریف شده است که در یک تعریف ساده می توان گفت کارایی، نسبت خروجی(عملکرد اقتصادی) به ورودی(کودها) را برای یک فرایند یا سیستم پیچیده را نشان میدهد که در اینجا کارایی مصرف فسفر با استفاده از روش‌های زیر محاسبه شده است(کامکار و همکاران، 1390):

 

ادامه نوشته

کشاورزی شیمیایی

 

آمارها نشان میدهد 5 تا 10 درصد آفت كش ها در بهداشت عمومي مصرف دارند و 90 تا 95 درصد در كشاورزي مورد استفاده قرار مي گيرد، براي مثال پاكستان، ساليانه در بخش كشاورزي حدود 000/20 تن (حدود 97% كل موارد مصرف در جهان) آفت كش استفاده مي نمايد و در مقابل فقط 85 تن مصارف بهداشتي دارند. مسلما اين مقدار از آفت كش، سلامت محيط زيست و انسان را به مخاطره خواهد افكند

ادامه نوشته

بذر برنج

 

 

بذر برنج شلتوک(Paddy) یا چلتوک نام دارد که ممکن است با ریشک یا بدون ریشک باشد.بذر از دو قسمت پوسته و دانه تشکیل شده است و پوسته از دو برگ تغییر شکل یافته به نام لما و پالئا تشکیل شده که در بعضی از ارقام همراه با ریشک می باشد که حدود 20%  وزن شلتوک را شامل می شود.

                                                                                         

 

                                                                                                                 تهیه: چمانی

 

ادامه نوشته

بنومیل  (Benomyl)

 

 

   بنومیل قارچ کش سیستمیک از گروه بنزیمیدازول میباشد، و برای پیشگیری و درمان از طریق برگ و ریشه در تمام گیاه جابجا میشود.

ادامه نوشته

زنگ گندم

 

سه نوع بیماری زنگ به نامهای زنگ ساقه ، زنگ برگ و زنگ خطی روی گندم به وقوع می‌پیوندد. جوشها و لکه‌هایی که خشک و پودری است به رنگهای زرد ، قرمز و سیاه بوده و اندازه آنها روی ارقام مختلف ، در درجات حرارتی ، رطوبتی و نژادی متفاوت می‌باشد. تمام اندام هوایی گیاه علایم بیماری را نشان داده و در بهار و تابستان مشخص‌تر است. زنگها خسارتهای فراوانی را به گیاه گندم وارد می‌کنند. مثلا در آمریکای شمالی محصول سالیانه را به میزان یک میلیون تن کاهش می‌دهند.

ادامه نوشته

بیماری آگاگاره (کمبود عنصر غذایی پتاسیم)

 

فرق اساسي اين بيماري با ديگر بيماري‌هاي برنج مثل بلاست و يا بيماري شيت بلايت در اين است كه عامل اين بيماري يك عامل خارجي مثل قارچ نيست، بلكه علت آن نارسايي در جذب مواد غذايي توسط گياه در برخي از خاك‌هاست، به همين دليل به آن بيماري فيزيولوژيكي مي‌گويند.

ادامه نوشته

قهوه

 

 

قهوه عربی شده واژه" کفا" یا کافا است که در اصل نام منطقه و شهری در جنوب غربی اتیوپی است که گیاه قهوه در ابتدا در آنجا یافت شده است.

ادامه نوشته

سویا(soybeen)

 

 

سویایا لوبیای روغنی از بهترین بقولات دانه ای است.عمدتاً در گلستان،مازندران،ارومیه،خرم آباد و اصفهان تولید می شود.

ادامه نوشته

نرم افزار تجزیه کننده طرح های آزمایشی در کشاورزی


نرم افزار تجزیه کننده طرح های آزمایشی در کشاورزی

امير عباس تقي زاده

www.cedia.blogfa.com

www.cedia.blogsky.com