اصلاح نباتات

اصلاح نباتات

این وبلاگ برای دوستاران گیاه شناسی به خصوص دوستان اصلاح نبات طراحی گردیده است
اصلاح نباتات

اصلاح نباتات

این وبلاگ برای دوستاران گیاه شناسی به خصوص دوستان اصلاح نبات طراحی گردیده است

اصلاح نباتات

اصلاح نباتات، هنر و دانش بهبود وراثت گیاهان به نفع نوع بشر است.

هنرو دانش اصلاح نبات

هنر اصلاح نبات به مهارت اصلاح کننده در مشاهده و تشخیص خصوصیات اقتصادی، محیطی، تغذیه ای ییا ارثی وابسته است. قبل از اینکه اصلاح کنندگان، آگاهی و دانش کنونی را کسب نمایند؛ به طور عمده به مهارت و داوری خود در انتخاب گیاهان جدیدی که به طریقه ی بذر یا رویشی تکثیر می شد تکیه داشتند. بنابراین " انتخاب"، قدیمی ترین شکل اصلاح نبات بود.

اصلاح کنندگان موفق، جست و جو گران علاقه مندی بودند که گیاهان متفاوت در یک گونه ی گیاهی را که بتواند عملکرد آن را در مزرعه یا باغ بهبود بخشند، به دقت و سرعت تشخیص می دادند.

برای آنها اصلاح نبات فقط یک هنر بود. بسیاری از اصلاح کنندگان قدیمی، غیر حرفه ای بودند؛ و مثل زارعی که یک گیاه استثنایی را رد مزرعه یا باغ می یابد. برخی دیگر نظیر لوتر بوربانک افرادی متخصص بوده اند که جست و جوی آنها  برای دستیابی به انواع گیاهان غیر عادی که بتوان آنها را تکثیر نموده، به طور تجاری استفاده کرد، بسیار گسترده و جامع تر بوده است.

با پیشرفت دانش ژنتیک و سایر علوم گیاهی وابسته، اصلاح نبات به علم تبدیل گردید. اصلاح نباتات بر پایه ی تشخیص ژن به عنوان واحد وراثت، روش های تغییر و تحول ژنی و نقش رفتار ژننتیکی که امکان برآورد دقیق نتایج حاصل از تغییر و تحول ژنی را می دهد، بنیان نهاده شد. ژن ها با آثارشان بر روی ظهور قابل مشاهده ی صفات گیاهی نظیر پاکوتاهی یا پابلندی یا رنگ سفید یا صورتی گل شناسایی می شدند. از طریق دگر گرده افشانی مهار شده ترکیبات ژنی ویژه ای از صفات مطلوب مختلف به داخل یک رقم گیاهی ادغام می گردید. از این پس هیبریداسیون روش اصلی اصلاح نبات گردید. دیگر لازم نبود که اصلاح کنندگان فقط به مهارت های خود برای یافتن گیاهان نادربرای ایجاد ارقام جدید متکی باشند و امکان طراحی و تولید انواع جدید طبق خواسته و نیلز فراهم گردید. بدین ترتیب اصلاح نبات بیشتر به عنوان یک علم و کمتر یک هنر مطرح گردید.

اخیراً دانش ژنتیک مولکولی برای پیشرفت اصلاح نبات، به سطح بالاتری از تکنیک تجربی ارئه گردید. ژنتیک مولکولی در توصیف ساختار اسید دی اکسی ریبو نوکلئیک (DNA) ماده ای که سازنده ی ژن است مشارکت دارد. DNA دستورالعمل ساختن آنزیم های خاص یا پروتئین هایی است که تعیین کننده ی ظهور قابل مشاهده ی صفات گیاهی خاصی هستند. براساس این فن آوری جدید، DNA(ژنی) که برای یک صفت مورد نظر کد می نماید را می توان شناسایی نموده، سپس کلون کرده و به داخل DNA یک لاین سلولی تکثیر شونده ی گیاهی ادغام نمود که در آنجا این ژن تکثیر شده و صفت اختصاصی اش را در گیاه تغییر یافته           ( ترانسفورم شده) ظاهر خواهد ساخت. در صورتی که این فن آوری جدید به طور متداول قابل اجرا گردد موقعیتی را برای افزایش عملکرد ارقام زراعی از طریق وارد نمودن ژن های بیگانه از منابع تقریباً نامحدود (ژن هایی که قبلاً از طریق روش های به نژادی مرسوم هیبریداسیون قابل دستیابی نبوده است) فراهم می نماید.

افزایش عملکرد رقم به طریقه تغییرات وراثتی ( ترانسفورماسیون) با یک واحد از DNA(ژن) که برای پروتئین هایی کد می نماید که صفات گیاهی بیگانه را تعیین می کند، کاربردهای جالبی در اصلاح نباتات دراد؛ اما یان فن آوری جدید جایگزین شونده و یا تضعیف کننده ی اهمیت یا نیاز به انتخاب مرسوم و روش های هیبریداسیون در به نژادی برای ارقام اصلاح شده نمی باشد. ارقام کنونی که به سطوح بالای عملکرد از طریق انتخاب و سیستمهای اصلاحی هیبریداسیون که ترکیبات چندژنی عملکرد کل گیاه را یکجا جوع آوری می نمایند، رسیده اند. این روش های به نژادی به عنوان منشأ اصلی ارقام با عملکرد بالا خواهند بود، اگرچه ممکن است از طریقه ی ترانسفورماسیون بر اثر روشهایی فن آوری زیستی جدید این عملکرد بیشتر بهبود گردد.

نظرات 2 + ارسال نظر
یه دوست شنبه 10 اردیبهشت 1390 ساعت 11:51 http://www.kohannet.blogfa.com

سلام عزیزم ممنون که سرزدی موفق باشی

علیرضا پنج‌شنبه 9 آذر 1391 ساعت 23:11 http://alireza1979.com

سلام. از مطالب خوبتون استفاده کردم. دستتون درد نکنه

سلام
خواهش می کنم. کاری نکردم که.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد